Weekend Vrij: Januari 2017

Sinds eind juni 2016 heb ik een Weekend Vrij abonnement. Vrij reizen in het weekend en op feestdagen. Het weekend van de NS begint al op vrijdag om 18.30 uur, dus ook de reizen op vrijdagvond tellen mee. De rest van de week krijg ik 40% korting buiten de spitsuren, net als bij het Voordeelurenabonnement, wat ik eerst had. Het Weekend Vrij abonnement kost 32 euro per maand. Ik ga een jaar lang bijhouden hoeveel besparing me het heeft opgeleverd.

In januari reisde ik maar 5x met de trein, wat relatief weinig is voor mijn doen, waarvan 4x in de laatste 11 dagen. Toch heb ik mijn abonnement er wel uit, dat weet ik al voor ik het sommetje heb gemaakt. Sinds deze maand noem ik mijn reizen met de trein “treinsafari”. Dit omdat het af en toe een hele klus is om ergens te komen. Mijn ergste treinsafari duurde 4,5 uur (!) en ging over het traject Haarlem – Oisterwijk. Die zou 2 uur moeten duren…

Voor de geïnteresseerden:

Ik stapte om 17.10 uur in de trein op station Haarlem.

Van Haarlem naar Utrecht ging het goed. In Utrecht stond de trein naar Den Bosch al klaar. We zaten er net allemaal in, toen werd omgeroepen dat we er weer uit moesten. Er was een aanrijding met een persoon in Houten. Even later werd omgeroepen dat het tot minstens 21 uur ging duren (het was toen iets over 18 uur).

Ik besloot dan maar om te reizen over Nijmegen. Dat besloot natuurlijk bijna iedereen, dus de trein naar Nijmegen zat zo afgeladen vol, dat je niet eens meer ruimte had om op het trapje in de gang te zitten. En dan duurt zo’n rit extra lang.

In Nijmegen aangekomen bleken daar werkzaamheden aan het spoor te zijn. Dus daar reed ook niets de goede kant op. We werden naar NS-bussen gestuurd. En die moesten vol zijn, voor ze gingen rijden. Het was ook heel onduidelijk wat nou snel- en stopbussen (die stopten ook nog op de tussenliggende stations) zouden zijn, maar ik vond een goede snelbus. Die ging rechtstreeks naar Oss. De rit Nijmegen – Oss duurt een eeuw per bus, want die moet natuurlijk gewoon stoppen voor verkeerslichten enzo.

In Oss kon ik verder met de trein. Ik stapte eigenlijk in de verkeerde, want ik had de intercity moeten hebben en dit was de sprinter. Maar het was wel zo’n Flirt, zo’n hippe, nieuwe sprinter met een Mondriaan-toilet. Heb ik daar ook eens ingezeten. In Den Bosch kon ik zo het perron oversteken voor de intercity naar Tilburg, dus in tijd maakte dit uiteindelijk niet zoveel uit.

Aan de enorme hoeveelheid mensen op het perron in Tilburg (zondagavond) kon ik al zien dat er hier ook iets aan de hand was. En jawel: er was ook een aanrijding met een persoon tussen Tilburg en Breda. Waardoor alle treinen op Tilburg moesten blijven wachten. Heel misschien zou de sprinter naar Oisterwijk nog wel komen met zware vertraging (dit gaat om een ritje van 5 minuten), maar ik was het helemaal beu, ik wilde weg. Gelukkig wilde iemand mij op komen halen met de auto.

Ik was om 21.40 uur thuis…

De hele treinsafari was wel gratis, vanwege mijn Weekend Vrij. Dat dan weer wel.

In januari reisde ik van of naar de volgende plaatsen:

De drie Amsterdamse stations zitten zo’n beetje standaard in de collectie. In Weesp was ik nog nooit geweest. In Haarlem ook nog nooit eerder uitgestapt (wel voorbijgereden). In Geldrop ben ik wel eerder geweest.

De gratis reizen:

1x retour Oisterwijk – Geldrop, besparing van 8,20 euro

1x retour Oisterwijk – Haarlem, besparing van 23,80 euro

1x Amsterdam Centraal – Oisterwijk, besparing van 10,70 euro

1x Weesp – Oisterwijk, besparing van 10,40 euro


Totaal is dat een besparing van 53,10 – 32 euro abonnementskosten = 21,10 euro

Dat is dus best een aardige besparing

Wat de NS wel aan mij verdiende (dit is wel allemaal met 40% korting)

1x retour Oisterwijk – Amsterdam Muiderpoort, 21 euro (dit wordt nog wel terug betaald als reiskostenvergoeding)

1x Amsterdam Muiderpoort – Weesp, 1,60 euro

2x Oisterwijk – Amsterdam Amstel, 20,80 euro


Totaal dus nog 43,40 euro voor de NS. Ik krijg hier nog wel 21 euro van vergoed.

Goed, Weekend Vrij blijft nog steeds voordelig. De reiskosten naar school toe blijven een hoge kostenpost. En ook opvallend: ik ben deze maand slechts 1x gecontroleerd en dat was op het 11 minuten durende traject Amsterdam Muiderpoort – Weesp…

Dat vind ik toch vreemd als ik op een gemiddelde vrijdag bijna 4 uur in de trein zit…

Verder zijn de ritprijzen weer verhoogd per 1 januari 2017. Waarbij ik het apart vind dat Amsterdam Centraal 40 cent is gestegen en Amsterdam Amstel “maar” 10 cent. Dit is een stukje van ongeveer 7 minuten. Maar dit is sowieso raar, het is voor mij meestal voordeliger om in Oisterwijk op te stappen, dan in Tilburg, terwijl ik dan langer moet reizen.

dsc07159

Wat mij betreft mag de eerste klas per direct afgeschaft worden. Akelig klassensysteem, erg ouderwets. Op station Haarlem hangt dit bord nog.

Dit bericht werd geplaatst in #treinleven, Vervoer en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

