Boekenplank: Wat las ik in januari 2017?

Ik heb mijn Lees Challenge voor dit jaar weer op 75 boeken gezet, maar ik vrees dat ik dat niet ga halen. Ik lees namelijk te veel dikke boeken…

In januari las ik vier boeken.

Heer der Vliegen kreeg je gratis bij de bibliotheek in november, ter ere van de maand van de democratie. Het is een klassieker, maar ik had hem nog nooit gelezen. Nou, daar had ik weinig aan gemist. Vond het niet zo’n denderend boek. Het schijnt een metafoor voor de politiek te zijn en dat geloof ik best. Maar eigenlijk was ik de hele strijd tussen die irritante jongetjes al na een paar hoofdstukken beu. En ze werden ook wel bijzonder gewelddadig naar elkaar toe. Jemig. Voor kinderen van 12 (?, de leeftijden worden niet genoemd) vond ik dat best schrikbarend eigenlijk.

Tja, ik ben al zo’n twee jaar bezig om de Reiziger-serie van Diana Gabaldon stukje bij beetje door te ploegen. Lord John en de Schotse Gevangene is een soort van side-kick-serie van de grote serie, over het karakter Lord John. De Schotse Gevangene slaat op Jamie, de mannelijke hoofdpersoon van de Reiziger-serie. Dit boek gaat over de jaren die in de andere serie overgeslagen worden. Maar ik vond het op sommige punten vrij langdradig. Ook worden de karakters voortdurend in elkaar geslagen en dan lopen ze een dag later ofzo alweer vrolijk rond…dit is bij de Reiziger overigens ook al zo. Ik vind dat toch een beetje ongeloofwaardig. Verder mis ik Claire in dit boek, dit is meer een mannenboek.

Een kroon voor koud zilver kreeg heel goede recensies, maar ik vond het een worsteling. Ik had hem van de bibliotheek en heb het 2x verlengd voor ik het eindelijk uit had. Het is ook wel een dik boek, met 700+ pagina’s. Ergens was het net boeiend genoeg om het uit te lezen, maar er waren ontzettend veel karakters, waardoor er geen eentje eigenlijk echt goed uitgediept werd. Wel origineel was dat er veel bijzondere relaties, homoseksueel enzo. En ze gebruikten insecten als drugs. Ik weet niet of ik het vervolg ook nog ga lezen.

Als tiener las ik de Landover-serie van Terry Brooks, van de bibliotheek. De eerste vijf delen. Nu bleek dat er later ook nog een zesde deel is uitgekomen. Dat is dus Prinses van Landover. Deze Mistaya is bij vlagen grappig, maar ook wel heel erg naïef. Het is ook meer een Young Adult boek. Wel leuk om een keertje gelezen te hebben. Was ook maar een dun boekje.

Covers van de boeken komen van Hebban. De boekenkast is niet de mijne.

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

