Wandelroutes: Walk of Wisdom (etappe 5)

Met mijn moeder loop ik de Walk of Wisdom, een wandelroute in vogelvorm rondom Nijmegen van 136 kilometer. Ondertussen hebben we vijf etappes gedaan en in 2017 moeten we nog 1 of 2 etappes (even kijken hoe we het in gaan delen, dit zijn geen vaste indelingen, zoals bij Dwars door Gelderland). Ik schreef al eerder verslagen over etappe 1, etappe 2, etappe 3 en etappe 4.

We liepen etappe 5 op 15 augustus 2016.

Mijn moeder en ik gingen verder etappe 5 van de Walk of Wisdom. Deze liep van het station in Ravenstein, naar een bushalte in Afferden. Voor mij was deze route voor een groot gedeelte bekend terrein, want de route liep door Wijchen, waar ik in april een dag heb gefietst en de trail van Wijchen heb gedaan. Er was toen 1 cache offline en dat zou mijn enige found van deze dag worden. Mijn moeder kon veel meer caches scoren, omdat we dus de helft van de Wijchen-trail passeerden.

We liepen eerst door Ravenstein om met de pont over te steken naar Niftrik – of all places. We waren de enige twee passagiers op de pont, maar de schipper had wel van de Walk of Wisdom gehoord. Hij had vaker wandelaars vervoerd, die de WoW liepen. Je kon ook over de brug lopen, maar wij vonden de pont origineler. In Niftrik, dat groter is, dan ik dacht, konden we ons enige ringetje van de dag ophalen. Het was nog te vroeg voor koffie, dus besloten we meteen door te lopen. Het was ook niet zo’n gezellig restaurant. De route ging van Wijchen naar Leur. Dit was precies hetzelfde stukje, als wat ik in april al had gefietst. Langs het kerkje en de koeienboerderij.

We stonden bij de molen toen er ineens een auto stopte. Een vrouw sprong eruit en vroeg ons of we een STF (Second To Find, de tweede die een nieuwe cache vind) wilden. Van mij hoefde het niet zo, maar mijn moeder leek het wel leuk. Zo kregen we een lift naar een nieuwe cache, die net online was gekomen, iets verderop. Hij lag voor mij op een bekende plek, hier lag eerst een andere cache, die ik had gelogd tijdens mijn Wijchen-dag in april. Nu was er een nieuwe cache, een soort van vogelhuisje in de vorm van een caravan op de oprit. De Heideroosjes en HaJaMaToJo scoorden hier een gezamelijke STF. We werden door de enthousiaste vrouw, die ook één van de makers van de Wijchen-trail bleek te zijn, weer afgezet bij de molen. We bedankten haar en wandelden nu het gebied achter de molen in, hier was ik tijdens mijn fietstocht niet geweest. Dit bleek een onverwachts mooi stukje te zijn, met heide en water. Zo kwamen we uit in Hernen, waar de route verderging langs het kasteel. Hier zag ik in april voor het eerst een afbeelding van Pelgrim. Dus leuk dat we de route nu echt aan het lopen zijn.

Het laatste stuk van de etappe viel ons nog best zwaar. Het was warm en we wilden wat drinken op een terrasje, maar in deze streek is zo’n beetje alles gesloten op maandag, ondanks dat het toch midden in de zomervakantie was.

Er volgde nog een stuk door een moerasachtig gebied, dit was nog wel een mooi stukje, maar het laatste stuk was gewoon “voortstrompelen” over de asfaltweg, naar de bushalte in Afferden. Tegenover de bushalte lag het gesloten restaurant waar we ook nog een ringetje hadden kunnen scoren. Dat wordt dus voor de volgende en waarschijnlijk laatste keer. We hebben nu nog maar 1 etappe te gaan, maar misschien gaan we die toch in twee delen lopen.

Alle foto’s bij deze blog zijn door mijzelf gemaakt.

 

Dit bericht werd geplaatst in #geocaching, Wandelen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

