Boekenplank: Wat las ik in februari 2017?

Het lezen schiet niet zo op. Ik denk dat ik mijn Challenge bij moet gaan stellen. Of ik moet dunnere boeken gaan lezen. De drie boeken die ik deze maand las, waren allemaal nogal dikke pillen. Allemaal Diana Gabaldons, de laatste drie (of twee, die laatste is eigenlijk een gesplitst achtste deel) delen van de Reiziger-serie.

De eerste zes delen heeft mijn moeder in eigen bezit, maar ze is zelf nog niet zover met lezen. Zelf denk ik niet dat ik het ooit nog eens ga herlezen (misschien alleen deel 1), dus daarom het besluit genomen om deze laatste drie delen van de bibliotheek te lenen.

Uiteindelijk heb ik ruim 1,5 jaar over het lezen van de serie gedaan. Afgewisseld met andere boeken, dat dan weer wel. Want teveel Gabaldon achter elkaar is te veel van het goede. Bij vlagen is het enorm langdradig. Werd ik moe van de eindeloze gevechtshandelingen. En van de zoveelste gedetailleerde medische behandeling door Claire. En als Claire en Jamie elkaar voor de zeshonderdzesentachtigste keer de liefde gingen verklaren, haakte ik ook af.

Maar alles bij elkaar leest het best lekker weg en is het een leuke mix tussen geschiedenis met een vleugje fantasie (het tijdreizen). Ik vond het stuk over Brianna en Roger in de moderne tijd wel wat ongeloofwaardig. Maar ja, alle personages zijn ondertussen één of meerdere keren (half)dood geweest, dus wat dat betreft is het net goede tijden, slechte tijden.

Eigenlijk dacht ik dat de serie nu ten einde was, maar volgens de website van Diana Gabaldon is ze nog een negende deel aan het schrijven. Op zich zijn er ook nog genoeg verhaallijnen om op door te gaan. Tegen de tijd dat dat negende deel uit is en vertaald is, zal ik dat ook wel weer eens bij de bibliotheek gaan lenen. Dat dan weer wel.

Afbeeldingen van de kaften heb ik van Hebban.

 

Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

