Boekenmuur

Tja en toen had ik al een boekenblog over de boeken van februari geschreven en las ik in het laatste weekend van die maand toch nog drie boeken uit. Daarom vandaag een extra boekenblog over deze boeken.

Het huis aan de Gouden Bocht van Jessie Burton kreeg heel goede recensies en werd vergeleken met de Schaduw van de wind van Carlos Ruiz Zafon, wat ik een mooi boek vond. Het huis aan de Gouden Bocht is geschreven door een Engelse schrijfster, maar het speelt zich af in Nederland, in Amsterdam om precies te zijn. Hoewel het boek wel een bepaalde spanningsboog heeft, had ik er toch meer van verwacht. De meeste personages pakten me niet echt. Het boek is op sommige punten ook heel chaotisch geschreven. Daarnaast heeft het een heel erg open einde, ik ben toch best nieuwsgierig hoe de overgebleven personages het verder allemaal gaan redden. Wat dat betreft waren een paar hoofdstukken meer best welkom geweest.

Morten van Anna Levander (blijkbaar is dit het pseudoniem van twee personen) is een thriller over een fictieve politicus, middenin de verkiezingsstrijd. Dit boekje kreeg je afgelopen november gratis bij de bibliotheek, ter ere van de maand van de democratie. Morten is echt een vreselijk onsympatiek karakter. Hij is echter zo’n arrogante betweter die zichzelf helemaal geweldig vind. Zijn partij is ook een fictieve partij (net als de andere partijen in het boek, maar je kunt makkelijk raden op welke bestaande partijen ze gebaseerd zijn). Tja, ik vond het boek best vermakelijk, maar ga de vervolgen niet meer lezen. Daarvoor vond ik sommige gebeurtenissen echt veel te ver gezocht. Wel grappig om het ook echt in verkiezingstijd te lezen, maar ik hoop niet dat “Morten” aan de macht komt in dit land…

Kenau van Tessa de Loo wilde ik al een tijdje lezen – zeker nadat ik in Haarlem ben geweest en tijdens het geocaching een groot standbeeld van “Kenau” tegen kwam-, maar het is zo’n boek dat altijd uitgeleend is. Nu had ik het dan eindelijk te pakken. Ik heb al wel vaker boeken van Tessa de Loo gelezen, haar schrijfstijl leest prima weg. Ik kon me best wel vinden in Kenau, die vindt dat vrouwen net zoveel waard zijn als mannen, bij de verdediging van de stad Haarlem. Toch is het een trieste geschiedenis, met veel doden. Het boek is gebaseerd op de gelijknamige film, maar die heb ik (nog) niet gezien.

De Boekenmuur op de foto staat in het Kinderboekenmuseum in Den Haag. De kaften van de boeken komen van Hebban.

Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

