Meatless Monday: curry

Als basisschoolkind was ik best een moeilijke eter. Naast dat ik dus vlees niet zo lekker vond, waren er nog talloze andere gerechten die ik eigenlijk niet zo graag at.

Zo kon de hele Aziatische keuken me gestolen worden. Als mijn moeder bami of nasi maakte, vroeg ik altijd of ik alsjeblieft een boterham mocht eten. En waar er in andere gezinnen gejuicht werd als er Chinees werd gehaald, had ik dan eerder de neiging om te gaan huilen.

Overigens geef ik nog steeds niets om eten van de afhaal-Chinees. Het is het voor mij gewoon allemaal net niet: Te veel vlees, te veel zoetzure sauzen, te veel ei. Ook om bami geef ik nog steeds niets, ik vind het gewoon papperige deegslierten. En dat heb ik bij pasta nooit, dus dat is toch wel apart.

Wat ik door de jaren heen wel ben gaan waarderen zijn rijst en noedels. Ik ben nog steeds geen groot fan van “klassieke” nasi-gerechten, maar eet ondertussen wel vaak recepten met rijst.

Vandaag gaat het over curry. Dat is dus iets uit de Aziatische keuken, dat ik de afgelopen jaren pas echt ben gaan waarderen. Probleem is dat de meeste van die kant-en-klare curry’s uit de supermarkt vis- en of vlees bevatten. En dat wil ik dus niet. Ik heb ook nog geprobeerd om zelf iets samen te stellen, maar dit werd ook niets: te zout, te pittig, enz. En ook wel veel werk: ik ben best een beetje een luie kok.

De Fair Trade curry-mixen boden mij de ideale uitkomst:

Ze zijn vegetarisch, dus zonder vlees- en of vistoevoegingen. Ze zijn licht pittig, voor mij persoonlijk precies de goede verhouding. Je hebt ook nog eens drie smaken, zoals je ziet voor gele, groene of rode curry. En je hoeft er alleen nog maar kokosmelk aan toe te voegen en te roeren. Op elk doosje staat ook nog een recept-suggestie, maar ik vind het altijd leuk om zelf een combinatie van groenten en een vleesvervanger uit te kiezen.

Enige nadeel is dat ze niet bij alle supermarkten verkrijgbaar zijn. De AH heeft ze wel. De Ekoplaza ook. En het merk wordt ook verkocht bij Wereldwinkels.

Mijn laatste curry-creatie was gebaseerd op een recept uit een supermarktblaadje (volgens mij de Hallo Jumbo) en smaakte prima.

Ingrediënten (voor 4 personen)

  • Een half pak zilvervliesrijst
  • een bakje tofu-stukjes
  • 1 stronk broccoli (500 gram)
  • zoete aardappelen (500 gram)
  • 1 rode ui
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 pakje Fair Trade gele curry
  • kokosmelk (500 ml)
  • olie

Hoe maak je het?

  • Kook de zilvervliesrijst volgens de aanwijzingen op de verpakking
  • Snijd de ui en de knoflook in stukjes en bak in een beetje olie tot ze glazig zien
  • Snijd de broccoli met stronk en al in stukjes en voeg toe aan het ui/knoflookmengsel
  • Schil de zoete aardappelen, snijd ze in blokjes en voeg ook toe in de pan
  • Voeg nu de kokosmelk en de gele curry toe, roer alles goed door elkaar en breng aan de kook
  • Laat het vervolgens op een halfhoog vuur nog zo’n 10-15 doorpruttelen tot de zoete aardappel en de broccoli gaar zijn
  • Bak ondertussen de tofustukjes in een apart pannetje en voeg vlak voor je gaat eten toe aan de rest (je kunt ze ook bij de rest bakken, maar ik vind dat ze dan zompig worden en dat vind ik niet lekker)
  • Voeg de rijst toe en dien op

Je kunt er ook voor kiezen om er geen rijst bij te eten, maar de curry op pitabroodjes te eten. Of met een salade erbij.

Eet smakelijk!

 

Dit bericht werd geplaatst in Maar wat eet jij dan?, Meatless Monday, Vegetarisch recept en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

