Throwback Thursday: 9 maart 2011

Over Throwback Thursday

#throwbackthursday is een bekende hashtag in de wereld van de sociale media. De bedoeling is om een foto van vroeger te posten en eventueel herinneringen op te halen. Ik wil graag een paar vaste rubrieken op deze blog introduceren en ik heb het volgende idee met Throwback Thursday: ik schrijf al jarenlang Geocachingverslagen, een verslag van elke geocachingdag. De Heideroosjes vonden hun eerste cache in 2004, dus reken maar uit hoeveel herinneringen ik heb aan bijna 12 jaar geocaching. Ook maak ik vrij veel foto’s. Maar eigenlijk doe ik daar verder niets mee. “Cacheverslagen” is een enorm Word-bestand van 1480 pagina’s. Fotobestanden zijn overal en nergens te vinden in mijn laptop of op de externe harde schijf. Daarom lijkt het me leuk om elke donderdag een oud verslag plus bijbehorende foto’s te plaatsen, wat op die datum heeft plaats gevonden, maar dan een of meerdere jaren terug in de tijd. Wij hebben caches op elke datum van het jaar gevonden, dus ik zou met deze rubriek in principe nog jarenlang vooruit kunnen.

Vandaag gaan we terug naar 9 maart 2011:

Mijn moeder en ik waren een midweek op vakantie in Eerde.

Het verslag:

  1. Compleanno
  • Maker: Team-Alkie
  • Type: Traditional
  • Heideroosjes: Maartje
  • HaJaMaToJo: Hannie
  • Gevonden op: 9 maart 2011
  • Plaats: Doesburg
  1. Viking 04
  2. Viking 01
  3. Viking
  4. Viking 02
  5. Viking 08 Multi Doesburg
  6. Viking 03
  7. Viking 06 Mosterd
  8. Viking 05
  9. Viking 09 Rain
  • Maker: Petertaai
  • Type: 1x multi, 2x mysterie, 6x traditional
  • Heideroosjes: Maartje
  • HaJaMaToJo: Hannie
  • Gevonden op: 9 maart 2011
  • Plaats: Doesburg

Deze dag zou het weer slechter zijn met kans op regen. Dus besloot ik dat we vandaag een bezoekje zouden brengen aan het pittoreske vestingstadje Doesburg, een van de Hanzesteden van weleer. De plaats waar Abraham de mosterd haalt, want Doesburg staat bekend om z’n mosterd. Om het stadsbezoek te veraangenamen lagen er 9 caches op ons te wachten. Op de heenweg naar Doesburg toe deden we alvast al opwarmertje een traditional, namelijk Compleanno, een oppikkertje in de polder, om precies te zijn de Havikerwaard.

We lieten Reno achter op de grote en gratis parkeerplaats aan de rand van de IJssel. Vlakbij de parkeerplaats was een grote, ijzeren brug over de rivier en daarop moesten we onze eerste cache van de Viking-serie gaan vinden, een nano. We waaiden bijna weg op de brug en het was er ijskoud. Ik was bang dat het een heel lange zoektocht zou gaan worden, maar gelukkig werd het kleinood binnen de vijf minuten gevonden, ik weet niet meer door wie. We gingen vlug de brug af om met de multi te beginnen. Die liet ons alle uithoeken van Doesburg zien en ging eerst langs de rivier. Het was er koud door de wind, maar er stond wel een grappig kunstwerk van 3 grote mannetjes. Op een uithoek van basaltblokken lag nog een oppikker van de serie.

Vanwege de koude wind, waren we blij dat we het stadje zelf in mochten. Bij de multi raakten we af en toe het spoor behoorlijk bijster, dus we hebben wat bij elkaar gegokt. Onderweg nog een regular gelogd in de tuin van de maker (hierin zat een vrij grote TB-knuffel van een insect. Die heeft de rest van de week op de hotelkamer gelegen en we grapten erover dat de schoonmaakmeisje ons vast hele, rare mensen vonden) en nog een andere oppikker van de viking-serie. Er vielen steeds regenbuien, dus hebben we de tocht een paar keer onderbroken om in een winkel te gaan kijken en om warme drankjes te drinken. Ook nog een bezoekje gebracht aan het gratis mosterdmuseum. Na een heleboel aannames slaagden we er toch in om de eindcache van de multi te vinden, in een parkje van Doesburg. Daarna volgde nog nummertje 3 van de serie.

Ik had thuis de mysteries opgelost, maar ik was mijn puzzelboek vergeten mee te nemen en had de oplossingen ook niet in mijn GPS gezet. Shit, dan zouden we twee caches missen! Gelukkig had ik de caches wel ingeladen en met behulp van de cache-beschrijvingen lepelde ik zo’n beetje alle antwoorden uit mijn hoofd op, zodat we toch twee coörds hadden. De cache van Mosterd bleek te kloppen, die vonden we vlotjes.

Het bereiken van Viking 5 had heel wat voeten in de aarde. Eerst stonden we aan de verkeerde kant van de rivier en moesten we een heel eind teruglopen voor we over een brug konden. Daarna ben ik langs het steile pad naar omlaag gegaan en vond ik in een moerassige omgeving dan eindelijk Viking 5. Mijn moeder was blijven wachten op de brug en was blij toen ik weer terug was. We deden de hele tocht langs het kanaal nog een keertje en keerden terug naar Doesburg zelf. Voor Rain, de tweede mysterie moesten we helemaal naar de andere kant van het stadje en dan nog aan een weggetje in het buitengebied. Ik twijfelde aan deze antwoorden veel meer dan aan die van Mosterd en de weg ernaartoe was ook niet heel veelbelovend. Ook was het gewoon heel koud die dag, met allemaal wind en regen. De troost was dat de cache wel op het door mij berekende 0-punt lag. Hij zat aan een paraplu die ons deed denken aan die van Mary Poppins. Dat was wel grappig.

Met deze hadden we de Viking-serie voltooid. Er is ook nog een nummer 7, maar die ligt niet in Doesburg, maar helemaal in Durbuy in de Ardennen. Viking is trouwens een outdoor-bedrijf, vandaar die ene cache in de Ardennen.

Wat ik hier op 9 maart 2017 nog aan toe te voegen heb:

Heb hier eigenlijk verder niets meer aan toe te voegen. Weet nog wel dat we ’s avonds bij een leuk restaurant hebben gegeten in Doesburg. De nummer 7 in de Ardennen nooit meer gevonden. Weet niet of de serie nog steeds bestaat.

 

Dit bericht werd geplaatst in #geocaching, Throwback Thursday en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

