Meatless Monday: Bulgur

Bulgur is een graanproduct gemaakt van verschillende soorten tarwe. De tarwekorrels worden eerst gestoomd, daarna gedroogd en vervolgens grof gemalen of gebroken. Het smaakt licht naar noten.

Het was al een hele tijd geleden dat ik bulgur had gegeten, dus ik besloot weer eens een gerecht met dit graanproduct uit te testen. Ik vond een voor mijn doen erg out of the box recept op de blog van Iris. Er zit namelijk fruit in, in de vorm van granaatappelpitten en iedereen die mij goed kent weet dat ik helemaal niet van fruit houd. Je kunt werkelijk alle soorten groenten aan mij opvoeren, ik ben wat dat betreft net een groencontainer, maar fruit? Als peuter gruwelde ik al van het verplichte fruithapje op de peuterspeelzaal. Ik heb nu nog wel eens nachtmerries van die bak vol in stukjes gesneden fruit.

fruitschaal

Het enige fruit wat ik wel eens koop zijn druiven. En andere kleine fruitdingen, zoals aardbeien, frambozen of bessen eet ik ook wel eens. De granaatappelpitten waren in ieder geval klein.

Goed, ik dwaal af. We gaan terug naar het recept.

Bulgur bereiden

Goed, er zijn verschillende manieren om bulgur klaar te maken, maar ik deed het op deze manier: je gebruikt ongeveer 75 gram bulgur per persoon en 250 ml water. Dit doe je samen met een scheutje olijfolie en wat kruidenzout in een pan en breng je aan de kook. Laat het een paar minuten koken en draai daarna het vuur uit, maar laat de bulgur nog wel 10 minuten op de nog warme pit staan. Aan het einde roer je er dan naar smaak nog wat citroensap doorheen.

De rest:

  • Snijd een aubergine in blokjes en bak deze gaar in wat olie met kruidenzout (want de aubergine slurpt de olie op en het zout voorkomt dit)
  • Voeg peterselie en basilicum toe
  • Roer alles door de bulgur, samen met de granaatappelpitten en de blokjes feta
  • Houd dit warm
  • Bak de groenteballetjes (ik gebruikte spicy- en spinaziefalafelballetjes en groenteballetjes, alles van het merk Tivall)

De yoghurtsaus maken

Neem halfvolle yoghurt en giet de hoeveelheid saus die je wil gaan maken in een schaaltje. Voeg naar smaak knoflookpoeder (of heel klein gesneden knoflookteentjes), peper en iets groens (ik gebruikte bieslook, maar dille kan ook) toe. Roer dit alles door elkaar en je saus is klaar. Je kunt het afgedekt een paar dagen bewaren in de koelkast.

bulgurgranaatappel

Eet smakelijk!

Zelf vond ik het resultaat verrassend lekker!

 

Dit bericht werd geplaatst in Maar wat eet jij dan?, Meatless Monday, Vegetarisch recept en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

