Throwback Thursday: 30 maart 2007

Elke donderdag – throwback Thursday – verschijnt hier een geocachingverslag online uit het roemruchte verleden van de Heideroosjes.

Vandaag gaan we terug naar 30 maart 2007:

Op een zonnige lente-avond in maart deden we de virtuele cache Hokjesgeest. Het was onze allereerste virtuele cache ooit.

Het verslag:

  1. Hokjesgeest NL
  • Maker: DaanVindZe
  • Type: Virtuele cache
  • Opdracht vervuld op: 30 maart 2007
  • Heideroosjes: Anke en Maartje
  • Plaats: Oisterwijk/Heukelom

Op zoek naar caches in Flevoland voor ons weekend stuitte ik op een wit puntje. Ik weet wat witte puntjes zijn, dat zijn virtuele caches. Caches die je niet kan vinden, maar opdrachten die je moet vervullen met behulp van de GPS. Wij hadden er nog nooit een gedaan. Maar omdat er in Flevoland relatief weinig caches liggen, begon ik deze door te lezen. En vond hem erg interessant. Jaren geleden schijnt er een onderzoek te zijn geweest van een of andere plantenclub, waarbij je je als vrijwilliger kon aanmelden om een bepaalde plant te gaan tellen in een gebied van een kilometer bij een kilometer in je woonplaats. Nederland werd zo in hokken verdeeld.

Het idee van de maker van de cache was om iets soortgelijks te doen, maar dan met geocaching. De Rijksdriehoeksmeting heeft Nederland opgedeeld in hokken van twee bij twee kilometer. De bedoeling van de cache was dat je de hoekpunten van een willekeurig hok bepaalde en dan op elk hoekpunt van je hok een foto maakte met de GPS in je hand. Elk hok mocht maar een keer gekozen worden.

RD HOK 139-397
INDEX X00133997

Nou heb ik door de Berkel-Enschot  cache (een mysterie) slechte ervaringen met de Rijksdriekhoeksmeting, maar gelukkig kon DaanVindZe helpen en zo kwam ik toch aan mijn hok. Het eerste punt bleek maar 400 meter van de voordeur af te liggen, dus ik kreeg Anke zo gek dat ze op een vrijdagavond mee hoekpunten ging zoeken. Echt, zo’n vlak van twee bij twee is echt vaag. Eentje lag op de Almijstraat, een andere in de bossen bij de Hondsberg, een op een weiland vlakbij de Pierenberg en de laatste op een zandpad in Heukelom. Alles bij elkaar heb ik een week lol gehad van ‘mijn hok’, dus het was de moeite waard.

Wat ik hier op 30 maart 2017 nog aan toe te voegen heb:

Ondertussen weet ik heel wat meer over Rijksdriehoekmeting en andere coördinatenstelsels dan toen. Allemaal zelfstudie of via andere geocachers, want er bestaat niet zoiets als the school of geocaching. Deze virtuele caches bestaat overigens nog steeds, maar ik denk dat er nu al heel wat meer hokjes zijn ingevuld, dan tien jaar geleden.

De foto’s bij deze blog zijn door mij gemaakt. Het zijn de foto’s van tien jaar geleden. Het is trouwens Ankes arm op de foto. En dat schattige gifgroen gps’je was de Geko, mijn allereerste gps (nou ja, eigenlijk was hij van mijn ouders, maar ik heb hem het meeste gebruikt).

Dit bericht werd geplaatst in #geocaching, Throwback Thursday en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

