Meatless Monday: Vega-wokken (DZP #82)

Op deze Meatless Monday behandel ik een volbracht doel van mijn Day Zero Project-lijst, omdat het alles heeft te maken met vegetarisch eten.

Op plaats #82 van de lijst staat namelijk het volgende doel: Vegetarisch etentje houden voor enkele vrienden.

En dat deed ik ter ere van mijn verjaardag. Dit etentje vond twee dagen voor mijn verjaardag plaats, want op de echte datum had ik geen tijd, wegens school.

DSC07501 (2)

We gingen wokken. Je weet wel, met zo’n leuke wokpannetjesset. Ik word daar dus heel blij van. Het eerste idee was om het gewoon met vlees te doen. Maar ik wil mijn vegetarische eetstijl eigenlijk niet opdringen aan andere mensen en het ideale van die wokset is dat je fijn je eigen pannetje hebt. De vrienden die kwamen zijn trouwens allemaal uit zichzelf al flexitariër, ze eten dus sowieso niet alle dagen van de week vlees. Dan is dit natuurlijk wel makkelijker te doen, dan als je verstokte vleeseters over de vloer krijgt.

Het vlees inkopen ging echter niet. Picture it: ik ben al meer dan de helft van leven vegetariër. Heb al ruim 17 jaar geen vlees meer gegeten. Ik heb dus geen idee meer hoe vlees smaakt, hoe je het klaar moet maken (gaat dat in zo’n klein pannetje?) en weet eigenlijk ook niet wat de vleesvoorkeuren van mijn vrienden zijn. Natuurlijk was ik vergeten om een gourmetschotel te bestellen, deels omdat ik had gehoopt dat er al gourmetopties voor Pasen in de winkel zouden liggen. Helaas was dat nog niet zo. Na drie vertwijfelde rondjes over de vleesafdeling, besloot ik het dan maar vegetarisch te houden (de helft van de vrienden had al aangegeven daar geen probleem mee te hebben en ik gokte dat de rest dat ook niet zou hebben). En met 17 jaar vegetarische ervaring weet ik wel wat er lekker is op vegetarisch gebied. Haha.

DSC07503

Gelukkig voor mij bleken alle vrienden enthousiast om vegetarische producten uit te proberen. Natuurlijk had ik veel te veel. Wat hebben ze geprobeerd?

  • groenteburgers (AH)
  • maiswortelburgers (AH)
  • groenteballetjes (Tivall)
  • spicy falafelballetjes (Tivall)
  • gourmetfiguurtjes (groenterijstdriehoek, groentevierkant, saairondje) (Vivera)
  • wokreepjes (Vivera)
  • tofureepjes (AH)

De maiswortelburgers, groenteburgers en de groenteballetjes vielen het meeste in de smaak. Grappig, meestal willen vleeseters het liefste wat het meeste op vlees lijkt. Maar flexitariërs zijn anders. Ook had ik vantevoren gezegd dat ik zelf de rondjes uit het gourmetpakket het minst lekker vond en toen wilde niemand die meer proberen…

Verder waren er nog:

  • stokbrood met smeersels
  • sla
  • pannekoek
  • aardappeltjes
  • heel veel groente
  • salades
  • rijst en noedels

Kortom ik had veel te veel en iedereen heeft z’n (nou, ja meer haar) buikje vol gegeten. Ik heb zelfs nog risotto gemaakt in een wokpannetje, het was een geslaagd experiment.

De volgende dag heb ik van alles wat over was nog een keer kunnen eten (met een huisgenoot), maar toen heb ik alles in een grote pan gedaan.

Owh en weet je wat mijn vriendinnen het absolute hoogtepunt van mijn verjaardagsetentje vonden? Dat ze de overgebleven sla aan mijn cavia’s mochten geven… Fabin en Fluff zijn twee bejaarde cavia’s, maar aan fans geen gebrek ;>)

DSC07502

Dit bericht werd geplaatst in Day Zero Project, Maar wat eet jij dan?, Meatless Monday en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

