Weekend Vrij: Maart 2017

Sinds eind juni 2016 heb ik een Weekend Vrij abonnement. Vrij reizen in het weekend en op feestdagen. Het weekend van de NS begint al op vrijdag om 18.30 uur, dus ook de reizen op vrijdagavond tellen mee. De rest van de week krijg ik 40% korting buiten de spitsuren, net als bij het Voordeelurenabonnement, wat ik eerst had. Het Weekend Vrij abonnement kost 32 euro per maand. Ik ga een jaar lang bijhouden hoeveel besparing me het heeft opgeleverd.

Ik moest deze maand zo vaak naar school (maart telde maar liefst 5 schoolvrijdagen), dat ik alleen daarmee m’n abonnementskosten er al uit had.

In maart reisde ik van of naar de volgende plaatsen:

Natuurlijk weer op mijn vaste stations Amsterdam Amstel en Amsterdam Centraal geweest. Maar Hoensbroek en Nuth zijn nieuw. Op beide stations was ik nog nooit eerder geweest. Dit zijn trouwens beide stations van Arriva en niet van de NS.

Ik had deze maand maar liefst 2x dat station Oisterwijk uit de dienstregeling werd gegooid. “Uitgelopen werkzaamheden” en “defecte trein”. Van die uitgelopen werkzaamheden heb ik uitgebreid kunnen genieten. Het huis waar ik woon, staat ongeveer 100 meter van de spoorlijn af en ik slaap als enige aan de voorkant van het huis. Normaal gesproken slaap ik door alle voorbijrijdende treinen heen, maar als ze met bouwlampen, hijskranen en slijpwagons vlak voor je huis staan te werken, de hele nacht, dat is best een herrie.

Tja, Oisterwijk is een onbelangrijk station, dus meestal wordt er geen vervangend (bus)vervoer geregeld. Dan zit er niets anders op dan naar station Tilburg te fietsen, zo’n 8 kilometer verderop. Daar word je niet echt blij van, zo ’s morgens omstreeks 6.30 uur. En het ergste is dat je dan ’s avonds ook weer terug kan fietsen.

* Blijkbaar is het ritje Tilburg – Oisterwijk gratis, want of ik nou op Oisterwijk op stap of op Tilburg, ik betaal hetzelfde bedrag voor de ritten vanaf de Amsterdamse stations. Hemelsbreed zal het inderdaad niet zoveel schelen, gok ik zo.

De gratis reizen:

1x Oisterwijk – Hoensbroek, besparing van 11,60 euro

1x Nuth – Oisterwijk, besparing van 11,50 euro

3x Amsterdam Centraal – Oisterwijk/Tilburg*, besparing van 32,10 euro

1x Amsterdam Amstel – Tilburg, besparing van 10,40 euro


Totaal is dat dan een besparing van 65,60 – 32 = 33,60 euro, helemaal geen slechte besparing voor een maand waarin ik slechts 1x tijd had voor een “zondags uitstapje”.

Wat de NS wel aan mij verdiende (dit is wel allemaal met 40% korting)

6x Oisterwijk – Amsterdam Amstel, 62,40 euro

Tja, 1x ging ik voor 16 uur naar huis, dus moest ik gewoon betalen. Die andere waren de 5 heenreizen.  Ik heb nog geen manier gevonden om goedkoper heen te reizen. Dagretours van Kruidvat e.d. zijn meestal pas na 9 uur geldig en meestal ook niet doordeweeks. Dus daar heb ik niets aan. Een trajectkaart is in verhouding veel duurder, omdat ik maar 1 dag reis.

Het zou fijn zijn als ik gewoon een studenten-OV zou krijgen. Die heb ik namelijk nog geen drie maanden gehad tijdens mijn vorige (mislukte) hbo-opleiding. Dus theoretisch gezien zou ik er gewoon recht op hebben. Maar ja, ik ben een te oude deeltijdstudent. Het openbaar vervoer leven is niet eerlijk. En als deeltijdstudent mag je wel het volledige collegegeld aftikken, maar heb je verder nergens recht op. Dat is ook niet eerlijk.

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in #treinleven, Vervoer en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

