Meatless Monday: recept broccolicouscous met asperges

Dit recept komt uit de Allerhande, maar ik heb het mezelf wel een beetje makkelijker gemaakt.

De broccolirijst waar ze het in het recept over hebben, kon ik bij geen enkele Albert Heijn vinden en ik heb nog wel in drie vestigingen gezocht (Oisterwijk, Berkel-Enschot en Amsterdam Amstel). In de webshop hebben ze het wel:

broccolirijstGoed, ik loste dit op door een stronk broccoli te koken en daarna door de couscous heen te stampen.

Het aspergeseizoen is aangebroken. Ik vind groene asperges lekkerder dan witte asperges. Maar omdat ik te lui ben om die dingen te gaan schillen, eet ik het eigenlijk nooit. Mijn moeder maakte het vroeger altijd heel traditioneel klaar, met ham en eieren, waar ik dus ook niet echt enthousiast van werd. Dit recept leek me wel aantrekkelijk, lekker out-of-the-box, met allemaal dingen die ik niet zo vaak eet. Ik gebruikte dus kant-en-klare groene asperges uit het vriesvak van de AH.

Ingrediënten (3/4 personen):

  • 250 gram couscous
  • 1 stronk broccoli (500 gram)
  • 2 pakken groene asperges uit het diepvriesvak (1 pak = 200 gram)
  • 50 gram ongezouten cashewnoten, gestampt
  • geitenkaas, verkruimeld
  • bieslook
  • munt
  • citroensap
  • 1 eetlepel honing
  • olijfolie

Bereiding

  • Snijd de broccoli in roosjes en de stronk in stukjes en kook gaar in ongeveer 20 minuten
  • Maak ondertussen de couscous klaar volgens de aanwijzingen op de verpakking
  • Roerbak de asperges in een bakpan met olijfolie, keer regelmatig, tot ze ontdooid en gaar zijn
  • Giet de broccoli af en stamp met de couscous door elkaar
  • Roer de honing en de citroensap door elkaar (eventueel met een beetje olijfolie) tot een dressing en meng dit door het broccoli-couscousmengsel
  • Voeg naar smaak bieslook en munt toe
  • Serveer met de asperges bovenop de broccoli-couscous en garneer met de geitenkaas en de cashewnoten

Lekker met een salade of een stokbrood

Eet smakelijk!

aspergecouscous

Foto gemaakt met mijn telefoon. Afbeelding van de broccolirijst komt van AH.nl

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Maar wat eet jij dan?, Meatless Monday, Vegetarisch recept en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

