Boekenplank: Wat las ik in april 2017?

In april las ik alweer zes boeken, blijkbaar is dat dit jaar mijn maandgemiddelde. Het waren vijf bibliotheekboeken en een geleend boek, ik begin de bibliotheek echt steeds meer te waarderen: het bespaart enorm veel ruimte en geld, als je niet al die boeken zelf hoeft te kopen.

Fangirl – Rainbow Rowell

Vorige maand las ik al Carry On van dezelfde schrijfster. Ik begrijp nu, dat ik eigenlijk eerst Fangirl had moeten lezen. Cath, de hoofdpersoon uit Fangirl, schrijft namelijk fanfiction over Simon Snow, het hoofdpersonage uit Carry On. Eigenlijk is Carry On bedoelt, als het fanfiction boek dat Cath schrijft in Fangirl. Daarnaast behandeld het de problemen, die Cath, de helft van een eeneiige tweeling, ondervind in haar eerste  jaar op de universiteit. Eigenlijk is het een young adult boek, bedoeld voor tieners, maar ik vond het eigenlijk erg leuk om te lezen. Rowell schrijft heel vlot, dus ik had het boek snel uit. Sommige problemen van Cath vond ik best herkenbaar. Zelf houd ik ook van schrijven, maar ik heb nooit fanfiction geschreven, ik bedenk liever mijn eigen werelden.

Het lot van de familie Meijer – Charles Lewinsky

Een dikke pil over het leven van vijf generaties uit de familie Meijer. Dat er zo’n lange tijdspanne is, is meteen het grote nadeel van het boek: je leert de meeste personage niet goed genoeg kennen om er echt een band mee op te bouwen. Daarnaast zijn enkele verhaallijnen (met name die over Hillel – weet niet of ik de naam nu goed schrijf) naar mijn idee niet voldoende afgerond. De familie Meijer is een Joodse familie, maar de tweede wereldoorlog speelt niet eens een heel grote rol in het boek, omdat het grootste gedeelte van de familieleden in het neutrale Zwitserland woont. Het is sowieso wel goed om eens een boek over Joodse mensen te lezen wat niet specifiek over dit tijdperk gaat. Als je wel een boek wilt dat echt rauw over de oorlog gaat, lees dan Terugkeer Ongewenst, ook van de hand van deze schrijver (dat heb ik een aantal jaren geleden gelezen: mooi, maar heel heftig). De geschiedenis van de familie Meijer begint al tientallen jaren  eerder. Waar ik wel moeite mee had waren de rare tussenstukjes over de “geestverschijning” van oom Melnitz een wazig personage dat steeds terug kwam als geest en zich bemoeide met  cruciale beslissingen in de levens van enkele familieleden. Ik vond dat bij dit boek, wat verder een serieuze ondertoon heeft, helemaal niet passen.

Ik geef je de zon – Jandy Nelson

Dit boek is eigenlijk een young adult boek, maar het krijgt heel goede recensies en ik wilde het al een tijdje lezen. Maar populaire boeken zijn vaak uitgeleend bij de bibliotheek, dus ik was blij toen ik het boek eindelijk te pakken had. Het wachten was het waard, want het is echt een mooi boek. De gekozen verhaalvorm is sterk: je volgt het verhaal vanuit de ogen van een tweeling, alleen is de jongen Noah aan het begin van het verhaal 13 jaar oud, terwijl de verhaallijn van zijn zus Jude al drie jaar verder is, zij is 16 jaar. Naarmate het boek vordert, wordt Noah steeds ouder en zo worden de vraagstukken langzaam ingevuld en opgelost. Want dat de tweeling de nodige problemen heeft, wordt in het eerste hoofdstuk al duidelijk. Het mooie is dat het hele boek zich afspeelt binnen een klein gebied, het redelijk afgelegen dorpje aan de kust, waar de tweeling woont. En toch weet dat een heel grote spanningsboog op te roepen. Ik had met beide tieners medelijden, maar aan het einde van het verhaal lijkt er toch weer hoop te zijn.

Carve the Mark – Veronica Roth

Om de een of andere vage reden (zou het verkooptechnisch beter werken?) is de titel van dit boek niet vertaald in het Nederlands. Ik heb het dus wel gewoon in mijn eigen taal gelezen. Tot mijn grote verbazing was het boek (pas vorige maand uitgekomen) beschikbaar bij de bibliotheek, volgens mij was ik pas de eerste lener. Yup, ik heb ook Divergent en de rest van de trilogie gelezen en vond dat best lekkere boeken. Dus ik was benieuwd naar deze. Eigenlijk vind ik Carve the Mark beter dan de trilogie. Natuurlijk, net als in de trilogie zitten er wat ongeloofwaardige dingen in, waar ik mijn vraagtekens bij heb. Maar de wereld is naar mijn idee beter uitgewerkt en ik leefde mee met de personages. Ik ben ook erg nieuwsgierig naar hoe het verhaal verder gaat in deel 2.

De laatste liefdesbrief – Jojo Meyes

Ik was op vakantie, dus het was tijd voor een niet al te ingewikkelde roman. Dit boek voldeed prima aan de eis. Ondanks de sprongen tussen de tijden, vond ik het niet heel erg spannend ofzo. Voor jou, het bekendste boek van deze schrijfster, vond ik veel beter geschreven dan dit verhaal. Het duurde hier ook even voor ik de personages leuk begon te vinden, maar uiteindelijk was het toch wel een aardig liefdesverhaal (de geschiedenis, meer dan de modernere liefdesstory).

De wraak van Prada – Lauren Weisberger

Een aantal jaar geleden las ik al De duivel draagt Prada, de voorganger van dit boek en daar heb ik me kostelijk mee vermaakt, ondanks dat ik helemaal niets heb met de modewereld. Ik heb ook de film gezien. Dus ik was benieuwd naar dit vervolg. Ook dit boek las weer lekker weg, maar het is toch niet zo leuk als het eerste boek. Andrea – die zich nog steeds heel kinderachtig Andy laat noemen – is nu een stuk ouder en gedraagd zich ook veel meer volwassen. Ik begreep de keuzes die ze in dit boek maakt wel, ik zou ook echt nooit meer gaan werken voor dat mens.

Iemand nog goede boekentips? Dan houd ik me aanbevolen.

 

Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

