Weekend Vrij: April 2017

Sinds eind juni 2016 heb ik een Weekend Vrij abonnement. Vrij reizen in het weekend en op feestdagen. Het weekend van de NS begint al op vrijdag om 18.30 uur, dus ook de reizen op vrijdagavond tellen mee. De rest van de week krijg ik 40% korting buiten de spitsuren, net als bij het Voordeelurenabonnement, wat ik eerst had. Het Weekend Vrij abonnement kost 32 euro per maand. Ik ga een jaar lang bijhouden hoeveel besparing me het heeft opgeleverd.

Een afwisselende reishistorie deze maand. Ik hoefde slechts 2 dagen naar school, want goede vrijdag en “mei”-reces. Maar ik ging per trein op vakantie naar Putten en maakte van daaruit ook nog wat treinreizen. Overigens heb ik nog nooit zo vaak de trein gemist als in deze vakantieweek, dus bracht ik ook veel te veel uren door, wachtend op stations.

In april reisde ik van of naar de volgende plaatsen:

Zoals gebruikelijk natuurlijk weer Amsterdam Amstel en Amsterdam Centraal. Maar de rest is allemaal “nieuw”. Spaubeek en Putten zijn de mooiste aanwinsten, omdat dat echt stations zijn, waar niet veel mensen uitstappen. Spaubeek is trouwens een Arriva-station. Ik was al wel vaak op Arnhem Centraal geweest voor een overstap, maar was er nog nooit echt uitgestapt. Hetzelfde geldt voor Sittard. Met Arnhem Centraal en Apeldoorn voldoe ik ook meteen aan twee plaatsen met een A, waar ik niet eerder was uitgestapt, voor de AA in MAARTJE. Dit is een doel uit mijn Day Zero Project. Op Vleuten was ik vorig jaar ook al eens uitgestapt.

De gratis reizen:

1x Oisterwijk – Spaubeek, besparing van 11,10 euro

1x Sittard – Oisterwijk, besparing van 10,60 euro

1x Amsterdam Centraal – Oisterwijk, besparing van 10,70 euro

Retour Oisterwijk – Arnhem Centraal, besparing van 17,80 euro

Retour Putten – Vleuten, besparing van 10,40 euro


Totaal is dat dan een besparing van 60,60 – 32 = 28,60 euro bespaard. Best leuk, maar ik gaf deze maand toch nog behoorlijk wat geld uit aan de trein, ook al is het dan wel allemaal met 40% korting.

Wat de NS wel aan mij verdiende:

3x Oisterwijk – Amsterdam Amstel, 31,20 euro

1x Oisterwijk – Putten, 10,70 euro

Retour Putten – Apeldoorn, 13,40 euro


55,30 euro

Dus ik sponsor de NS echt nog ruim voldoende. Daarom behaagde het de NS om mij – als “trouwe abonnementhouder” – een gratis nieuwe OV-chipkaart toe te kennen ter waarde van 7,50 euro…jaja, het is een gunst hoor. Het pasje in kwestie is zelfs al in huis. Zelf vond ik het best een beetje shockerend dat mijn oude OV-chipkaart alweer vijf jaar oud is. Dat betekend dat ik al vijf jaar zonder auto door het leven ga. Ik wil niet zeggen dat het treinleven altijd een groot feest is, maar toch denk ik zo goedkoper uit te zijn dan met een auto. Het is soms een beetje passen en meten, maar tot nu toe ben ik met het OV overal gekomen waar ik wilde zijn.

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in #treinleven, Vervoer en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

