Day Zero Project: Done: Doel #35

Ik ben geen vrouw die kasten vol schoenen heeft, eigenlijk interesseren schoenen (en kleding in z’n algemeenheid) mij maar matig. In totaal heb ik misschien tien paar schoenen en dan reken ik mijn kanoschoenen en mijn wandelschoenen mee. Die laatste zijn ook meteen mijn allerduurste kledingstukken: een gemiddeld paar goede wandelschoenen kost meer dan 100 euro, een geldbedrag dat ik aan geen enkel ander kledingstuk uitgeef, uitgezonderd winterjassen (die ik dan vervolgens jarenlang draag).

Ik heb hoge wandelschoenen en lage wandelschoenen. Eerst wandelde ik liever op hoge wandelschoenen, maar de laatste jaren geef ik de voorkeur aan lage wandelschoenen. Omdat ik toch het meeste in Nederland wandel, voldoen lage wandelschoenen prima, we hebben hier tenslotte niet echt heel spannende ondergronden. Daarnaast draag ik mijn lage wandelschoenen ook vrijwel altijd tijdens mijn werk als postbesteller. Ik heb een fietswijk en een loopwijk en zeker bij die loopwijk maak ik toch wel wat kilometers, dus dan zijn goede wandelschoenen wel zo prettig.

De tweede reden dat ik graag wandelschoenen draag, is dat ik brede voeten heb. De gemiddelde wandelschoen is breder dan de gemiddelde gymschoen. Ook heb ik de nodige voetproblemen gehad (een zeer hardnekkige achillespeesontsteking aan beide voeten tegelijkertijd) en daarvoor draag ik nu nog steeds inlegzolen. Die passen heel goed in mijn lage wandelschoenen (en bijvoorbeeld niet in mijn Vans).

Mijn vorige paar lage wandelschoenen heb ik in ongeveer 1,5 jaar tijd compleet aan gort gelopen. De zolen hadden bijna geen profiel meer en zaten los, mijn tenen staken uit gaten aan de voorkant en in bijna elke naad zat wel een gat. Dit waren toch best wel dure wandelschoenen van het merk Lowa, dus ik had daar eigenlijk wel langer mee willen doen. Van de andere kant heb ik die schoenen dus bijna dagelijks aan gehad en er behoorlijk veel mee gewandeld, dus misschien is die slijtage dan wel normaal.

Begin dit jaar konden mijn oude lage wandelschoenen echt niet meer, dus moesten er nieuwe komen. Het werden opnieuw schoenen van het merk Lowa, maar dit keer koos ik voor “vegetarische” exemplaren, die dus niet van leer zijn gemaakt, maar van synthetisch materiaal. Ik was zeer benieuwd of dit wel waterdicht zou zijn en of ze wel stevig genoeg zouden zijn, maar nu ik er een paar maanden op loop, kan ik stellen dat ze zeker waterdicht (regenproof) zijn en dat ze minstens zo stevig zijn als mijn oude exemplaren van leer.

lowa-ferrox-gtx-lo-tp_964702625734879897fDit model is het dus: Lowa Women’s Ferrox GTX Lo Multischoen. Een hele mondvol. En ja, de mijne zijn dus donkerblauw, precies zoals op de afbeelding, dat vond ik wel een leuk kleurtje. Je hebt ze ook in het zwart. Het model ziet er sportief uit, een beetje zoals een gym- of hardloopschoen. Mijn vorige lage wandelschoenen zagen er nogal ouderwets uit. En ja, het oog wil ook wat, toch?

Ik heb maat 41, ja ik leef op grote voet. Officieel is het 40,5, dus de schoenen voelden in de eerste instantie iets te groot aan, maar met de inlegzolen erin en met wandelsokken (dikkere sokken dus) paste het wel goed. Ondertussen zijn ze lekker ingelopen en voelen ze niet meer te groot. De ruimte voor mijn tenen is wel lekker, in mijn hoge wandelschoenen is het voorin smaller en liep ik vorig jaar zelfs voor het eerst in mijn leven blaren op.

Met de aanschaf van nieuwe lage wandelschoenen heb ik een doel van mijn Day Zero Project volbracht, namelijk nummertje #35.

Ik vergat dus steeds foto’s te maken van mijn wandelschoenen, maar afgelopen week maakte ik er ineens drie. De andere afbeelding komt van de website van Lowa. 

 

Dit bericht werd geplaatst in Day Zero Project, Wandelen en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

