Day Zero Project: Done: Doel #64

Sneller dan verwacht heb ik dit DZP-doel vervuld: het bezoeken van drie kastelen. Tja, ik heb iets met kastelen. De historie, de gebouwen zelf (al die torens en ramen en bogen), de fantasie die het oproept. En gelukkig voor mij vallen kastelen onder musea en kan ik de meeste dus gratis bezoeken met mijn museumjaarkaart. Een nadeel is dat kastelen vaak een beetje afgelegen liggen, dus dat ze lastiger bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. Voor het Muiderslot en Doorwerth kwam er dus nog een OV-fiets aan te pas, Hoensbroek bleek op loopafstand van het station te zijn. Alle kasteelbezoeken vonden op een zondag plaats, want ik heb Weekend Vrij en kan dan gratis met de trein. En alledrie de kasteelbezoeken werden gecombineerd met geocaching.

Kasteel 1: Muiderslot – Muiden

DSC07246

Het Muiderslot ligt, zoals de naam al zegt, in Muiden, provincie Noord-Holland. Het stond al heel lang op mijn verlanglijstje om hier eens heen te gaan, maar de reis ernaartoe hield mij steeds tegen. Het is van deur tot poort toch zo’n 2,5 uur enkele reis. Ik ging met de trein naar station Weesp en huurde daar een OV-fiets voor de laatste kilometers. Natuurlijk pakte ik nog een paar caches mee, waaronder eentje van de GeoTour Gardens of Amsterdam, ook een doel op mijn DZP-lijst. Het bezoeken van het Muiderslot leverde mij ook een sticker op voor dit project, maar daar ga ik een andere keer nog meer over schrijven.

Het Muiderslot is een behoorlijk groot kasteel met een rijke geschiedenis en ik heb me er dus de hele middag, tot sluitingstijd vermaakt. Er is een gratis rondleiding met een gids en daarna kun je nog allerlei routes doen op eigen gelegenheid en die heb ik ook nog allemaal gedaan, vooral de torenroute, waarbij je over de verschansingen mag lopen is erg leuk.  Vervolgens mag je ook nog in de tuinen van het kasteel wandelen, dus dat heb ik ook nog gedaan, vooral om foto’s te kunnen maken. Het was hier behoorlijk druk met bezoekers, ook veel kinderen.

Kasteel 2: Kasteel Hoensbroek – Hoensbroek

DSC07400

Kasteel Hoensbroek ligt in het gelijknamige plaatsje in Limburg. Als kind (ik denk dat ik een jaar of 10 was) ben ik hier ook al eens geweest, omdat mijn broertje een tijdje helemaal dol is geweest op ridders. Een oom en tante van mij wonen vlakbij dit kasteel en die hebben ons toen mee daar naartoe genomen. Ik herkende nog wel een paar dingen van toen, maar veel ook niet, het is natuurlijk ook al behoorlijk lang geleden.

Hoensbroek bleek een station te hebben en het kasteel was zelfs op loopafstand. Het ligt het dichtste bij station Hoensbroek, maar vanaf station Nuth zou je er ook heen kunnen wandelen. Ik ben dus na mijn bezoek aan het kasteel al geocachend verder gewandeld naar station Nuth.

Hoensbroek heeft ook een rijke geschiedenis, maar is minder groot dan het Muiderslot. Hier geen rondleiding met gids, maar je mocht jezelf rondleiden. In een uur of drie was ik wel rond. Ook in dit kasteel was het best druk, maar dat lag misschien ook wel aan het regenachtige weer – ik werd zeiknat tijdens mijn wandeling achteraf.

Kasteel 3: Kasteel Doorwerth – Doorwerth

DSC07639

Kasteel Doorwerth ligt ook weer in de gelijknamige plaats, in de provincie Gelderland. Ik reisde per trein naar Arnhem Centraal en huurde daar een OV-fiets. Station Oosterbeek of station Wolfheze waren dichterbij geweest, maar ik wilde niet het risico nemen dat daar geen OV-fietsen meer zouden zijn. Het fietstochtje van zo’n 9 kilometer enkele reis was trouwens best pittig, vanwege de hoogteverschillen hier. Daarna maakte ik eerst nog een geocachingwandeling over de Boersberg, voor ik naar het kasteel zelf ging (in het kasteel zelf lag trouwens ook een cache, die ik natuurlijk ook gedaan heb).

Qua tentoonstelling was Doorwerth het minste van de drie kastelen. Ik was binnen de twee uur al rond. Ook wel weer veel historie hier, maar het gebouw zelf is al minder oud dan de andere twee kastelen. Ook hier moest je jezelf rondleiden. Dit kasteel is echter minder een kasteelmuseum dan Muiderslot of Kasteel Hoensbroek, omdat er tentoonstellingen van andere musea inzitten. Ook hier zijn wel wat vertrekken ingericht zoals ze vroeger waren, maar niet zoveel als bij beide andere kastelen. Zo was er nu een tentoonstelling over de jacht (ja, daar kan ik wel tegen hoor). Ook is er een schilderijententoonstelling met werk van kunstenaars uit de streek, ook dat ging nu over dieren. Toch waren ook hier best veel bezoekers.

Conclusie:

Voor de totaalbeleving kun je het beste naar het Muiderslot gaan, dit is ook het meeste gericht op het hele gezin. Maar daarmee wil ik niet zeggen dat Hoensbroek en Doorwerth minder interessant zijn, want dat is absoluut niet zo.

In alle kastelen was het nodige oud schrift te vinden, dat vind ik interessant sinds ik daar een cursus in heb gevolgd.

Ik ga hier niet alle historie van de kastelen uit de doeken doen, dat mag je zelf opzoeken als je dat interessant vind. Wat ik de meest shockerende ontdekking vond, was dat ze het Muiderslot af wilden breken ten gunste van moderne woningbouw! Gelukkig is daar een stokje voor gestoken. Zou echt jammer zijn geweest.

Er staan nog meer kastelen op mijn wensenlijstje – ik ben ondertussen ook nog bij Kasteel de Haar in Haarzuilens geweest – maar met drie kasteelbezoeken is dit doel in ieder geval volbracht.

Alle foto’s bij deze blog heb ik zelf gemaakt.

 

Dit bericht werd geplaatst in #geocaching, #treinleven, Day Zero Project, Museumjaarkaart, Wandelen en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Day Zero Project: Done: Doel #64

  1. Pingback: NS-wandeling Hemelse Berg (3) | Maartjes Moving Castle

  2. Pingback: Day Zero Project: Done: Doel #66 | Maartjes Moving Castle

Geef een reactie

