Throwback Thursday: 25 mei 2013

Elke donderdag – throwback Thursday – verschijnt hier een geocachingverslag online uit het roemruchte verleden van de Heideroosjes.

Vandaag gaan we terug naar 25 mei 2013

Volgens mij had ik toen nog nooit van NS-wandelingen gehoord, maar ik zocht toen al wel naar cacheroutes die van station naar station liepen, want ik had toen al geen auto meer. Daar was deze cache er dus eentje van.

Het verslag:

  1. G’ebbes
  • Maker: Blazes
  • Type: Traditional
  • Heideroosjes: Maartje
  • Gevonden op: 25 mei 2013
  • Plaats: Rheden
  1. DCE 2013 – De Bocht
  • Maker: Molletje83
  • Type: Traditional
  • Heideroosjes: Maartje
  • Gevonden op: 25 mei 2013
  • Plaats: Rheden
  1. Station to station
  • Maker: GR/Cairnteam
  • Type: Multi
  • Heideroosjes: Maartje
  • Gevonden op: 25 mei 2013
  • Plaats: Rheden to Velp

De cache Station tot Station (wandelroute van 10 kilometer van Rheden naar Velp) was mij opgevallen op zowel Google Maps als in de bookmarklist van de caches-die-te-doen-zijn-vanaf-een-station. Voor deze dag was redelijk goed weer voorspeld – en ik was vrij – dus op in de trein naar Rheden, dat is een station verder dan Velp. Toen ik rond half 2 ’s middags aan kwam op station Rheden was de zon flink aan het schijnen en ik was meteen al bang dat ik me met trui en zomerjas veel te warm had aangekleed.

De route liep meteen het natuurgebied in, via een pad met weilanden. In een daarvan stond meteen een kudde koeien die aan synchroon grazen deden, allemaal met hun kop dezelfde kant op. Volgens een bord dat ik even later tegen kwam waren het koeien van het Brandrode-ras, een zeldzaam ras dat vooralsnog alleen op de Veluwe voorkomt en dat is teruggefokt.

Hierna ging de wandeling verder langs een schapenkooi, ook hier zouden bijzonder schapen moeten zijn met lang haar, maar ik heb er geen eentje gezien, blijkbaar liepen ze verder weg op de heide en heb ik ze gemist. Bij de schapenkooi in de buurt lag wel G’ebbes, een traditional uit 2001 en daarmee één van de oudste caches van Nederland. Dat wist ik trouwens niet op het moment dat ik hem logde, ik nam hem gewoon mee omdat hij zowat op de route lag.

Na de schaapskooi ging de wandeling verder over de Veluwe, meer precies gezegd de Posbank, vernoemd naar meneer Pos, die lange tijd de voorzitter van de ANWB is geweest. Bij dat uitkijkpunt kwam ik uit na een flink stijgende wandeling. Op sommige punten geloof je nauwelijks dat dit Nederland is en dat er in ons eigen landje ook zoveel mooie plekken zijn. Waar ik zonder geocaching waarschijnlijk niet zou gauw zou gaan wandelen.

Het stuk na het uitkijkpunt werd weer rustiger. Dreuzels (mensen die niet aan geocaching doen – de benaming is natuurlijk geleend uit Harry Potter) wandelen hoofdzakelijk op de gangbare paden rondom de uitspanningen… Ik had mijn trui ondertussen al lang uitgetrokken. Bij het stijgen miste ik de warmte niet, maar soms waren er flinke windvlagen en dan kreeg ik het wel weer koud. Buiten die windvlagen om was het een prachtige, zonnige lentedag.

De vragen van de cache, die al uit 2002 stamde, waren niet al te moeilijk te beantwoorden en ik twijfelde slechts over een vraag, omdat de pijl van het kompas van mijn GPS daar rondjes draaide en alle paaltjes van de meerkeuze-antwoorden daar stonden. Uiteindelijk toch de goede gegokt.

Bij het uitkijkpunt Herikhuizerveld was een voormalig boerderij-terrein weer teruggegeven aan de natuur. Maar de ruïne van de boerderij was expres blijven staan, die vormde nu een nestelplaats voor vogels en vleermuizen. Was best leuk om te zien. Vlak daarbij lag nog een traditional op de route, op een klein parkeerstrookje aan de rand van het bos.

Daarna verder met de multi, die ging nu over bekend terrein, want daar was ik een paar weken geleden ook al geweest voor caches van de beken-serie. Ik mocht nu het pad in bij de Rivendell-vallei, wat me de vorige keer ook al aantrekkelijk leek. Hier lag de laatste etappe van de cache. De cache zelf lag op een heuvel met wederom een uitzichtpunt dat werd hersteld in de oude staat. De cache lag offroad, midden in het bos, best een eind van het pad af. Geen cacherspaadje te zien, mijn GPS draaide als een gek rondjes en het lukte me niet om het 0-punt te bereiken. Ik kon de spoilerfoto ook nergens traceren. Dus heb ik een half uur door het bos gestruind en werd bijna wanhopig. Uiteindelijk toch de cache gevonden in de buurt van het 0-punt en toen was ik wel echt blij dat ik hem had.

Ik bleek maar een kilometer van station Velp af te zijn, voor mijn gevoel was dat veel verder. De treinreis naar huis was weer een toppertje: een eeuw in de vertraagde trein Arnhem-Tilburg gezeten, met als enig voordeel dat ik toen in Tilburg geen 20 minuten meer hoefde te wachten op de sprinter naar Oisterwijk.

Wat ik hier op 25 mei 2017 nog aan toe te voegen heb:

Ja, grappig dat ik toen nog nooit van NS-wandelingen had gehoord en dat ik daar dus eigenlijk wel naar op zoek was. Ik heb later nog vaker over de Posbank gewandeld, ik blijf het een heel mooi gebied vinden.

Alle foto’s bij deze blog zijn door mij zelf gemaakt op 25 mei 2013.

Dit bericht werd geplaatst in #geocaching, Throwback Thursday en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

