Weekend Vrij: mei 2017

Sinds eind juni 2016 heb ik een Weekend Vrij abonnement. Vrij reizen in het weekend en op feestdagen. Het weekend van de NS begint al op vrijdag om 18.30 uur, dus ook de reizen op vrijdagavond tellen mee. De rest van de week krijg ik 40% korting buiten de spitsuren, net als bij het Voordeelurenabonnement, wat ik eerst had. Het Weekend Vrij abonnement kost 32 euro per maand. Ik ga een jaar lang bijhouden hoeveel besparing me het heeft opgeleverd.

Het was een rare maand qua reizen. Ik hoefde slechts 2 dagen naar school. Met de weekendreizen ging het niet al te best. De complete lijst van storingen is deze maand voorbij gekomen: wisselstoring – werkzaamheden – defecte trein op het traject (en wij kunnen er niet langs) – cancelled (zonder reden) – we zitten achter een sprinter – defecte bovenleiding (dit is de absolute nummer 1 reden op het traject Oisterwijk-Tilburg) – vertraging en natuurlijk aanrijding met een persoon. Hoe triest ook: blijkbaar is voor de trein springen momenteel de meest favoriete manier om een einde aan je leven te maken. Je zou denken dat dat anno 2017 toch op een iets minder extreme manier zou moeten kunnen, wat me ook prettiger lijkt voor alle betrokkenen. Ik woon 100 meter van het spoor af en ja, dan zie je wel eens dingen die je eigenlijk niet wilt zien.

In mei reisde ik van of naar de volgende plaatsen:

Nijmegen ontbreekt nog in dit schema. Oosterbeek, Culemborg en Harderwijk zijn de nieuwe aanwinsten in deze lijst. Ja, zowel op Houten Castellum als Gorinchem (Arriva-station) was ik al eens eerder geweest (ik kom echt op heel vreemde stations dankzij geocaching). Nijmegen en Arnhem zijn ook “favorieten”.  En de drie Amsterdamse stations komen zowat altijd in het lijstje voor, dus die zijn sowieso bekend.

De gratis reizen:

Culemborg – Oisterwijk, besparing van 5,70 euro

Oisterwijk – Oosterbeek, besparing van 9,20 euro

Arnhem Centraal – Oisterwijk, besparing van 8,90 euro

Amsterdam Centraal – Oisterwijk, besparing van 10,70 euro

Retour Oisterwijk – Nijmegen, besparing van 14 euro

Retour Oisterwijk – Gorinchem*, besparing van 15,28 euro

Retour Tilburg – Breda*, besparing van 2,70 euro


Totaal is dat dan een besparing van 66,48 – 32 = 34,48. Ik heb het er dus wel weer uit, maar het had meer kunnen zijn. Bij het reisje naar Gorinchem moest ik wel een kaartje kopen voor mijn fiets. En die reis naar Breda had eigenlijk naar Den Haag moeten zijn, voor een NS-wandeling. Maar die werd dus gecancelled, dus ben ik omgedraaid en terug naar huis gegaan, omdat ik toen al bijna 2 uur bezig was.

Wat de NS wel aan mij verdiende:

3x Oisterwijk – Amsterdam Amstel, 31,20 euro

Retour Oisterwijk – Amsterdam Muiderpoort, 21 euro

Oisterwijk – Houten Castellum, 6,60 euro

Harderwijk – Oisterwijk, 11,40 euro

Dagkaart fiets, 6,10 euro


Totaal 76,30 euro…hiervan wordt nog wel 21 euro vergoedt, maar het is toch weer een flink bedrag.

Volgende maand verloopt mijn Weekend Vrij abonnement. Ik ben nu aan het berekenen of het gunstiger voor mij is om een Dal Vrij abonnement te nemen, dan kan ik altijd gratis reizen buiten de spitstijden, ook doordeweeks. Nadeel is dat Dal Vrij een fors duurder abonnement is, namelijk 99 euro per maand. En je zit er een jaar aan vast. De besparing bij Weekend Vrij is hoger, maar ik zou dan wel van het spitstijd-dilemma in Amsterdam af zijn, omdat ik dan ook gratis terug kan reizen als ik voor 16 uur uit ben. Probleem is alleen dat ik geen idee heb hoe het rooster voor volgend jaar eruit ziet. Gezien het aantal vakken, denk ik dat het lange schooldagen gaan worden, dus dan heb ik er weer minder aan. Verder ben je in de maanden juli en augustus helemaal niet gebonden aan spitstijden en mag je dan dus altijd gratis reizen. Als het nou voor twee maanden kon, dan deed ik het dus onmiddellijk voor de zomer. Maar ik ben bang dat het voor de overige 10 maanden niet echt veel besparing op gaat leveren. Dilemma, dilemma.

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in #treinleven, Vervoer en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

