Fiets mee in de trein

Twee weken geleden wilde ik graag gaan fietsen in de Biesbosch, omdat daar diverse geocaching-fiets-routes liggen. Meestal kies ik er dan voor om een OV-fiets te huren op het station. Gorinchem is echter een station van Arriva en er zijn welgeteld vier OV-fietsen in een box beschikbaar. Je kunt OV-fietsen niet reserveren, dus ik kon van tevoren al voorspellen dat die allemaal weg zouden zijn op een zonovergoten, vrije dag (hemelvaart).

Een fiets voor een dag huren was ook een optie geweest, maar dan had ik me eerst weer binnen Gorinchem naar die fietsverhuur moeten verplaatsen (aan de andere kant van het stadje) en een fiets voor een dag huren is meestal relatief duur (ja, ik heb diverse dagen op de fietsenverhuur van de Beekse Bergen doorgebracht toen ik daar werkte, dus ik heb uitgebreid aan prijsvergelijking kunnen doen).

De goedkoopste optie – met garantie op een goede fiets – was dus om mijn eigen fiets mee te nemen in de trein. Toch wel een beetje zuur: ik mocht zelf gratis reizen, want Hemelvaartsdag valt onder Weekend Vrij. Moest ik voor mijn fiets 6,10 euro afrekenen: de prijs voor een dagkaart fiets. Voor dat bedrag koop je qua reizen eigenlijk alleen maar ellende.

DSC08331

Op het traject Oisterwijk – Gorinchem moet je maar liefst 3x overstappen: in Tilburg, in Den Bosch en in Geldermalsen. Inclusief je fiets naar een ander perron slepen. Opties: via een steil gootje langs de trap of via de lift. Als het station een lift heeft tenminste. Tilburg en Den Bosch hebben het. De liften zijn alleen niet al te groot, er kan bijvoorbeeld maar 1 fiets tegelijk in, dus je moet vaak wachten. Dat vind ik op zich geen probleem, tenzij ik dan mijn overstap mis. En natuurlijk zijn alle andere wachtenden daar ook bang voor. Station Gorinchem heeft geen lift. Op de heenweg stapte ik uit op het goede perron en kon zo wegfietsen. Op de terugweg moest ik natuurlijk naar het andere perron, alleen te bereiken over twee steile trappen (met de fietsgoot aan de verkeerde kant bij de ene trap) en door een tunnel onder het spoor door. Pfft, dat vond ik niet zo leuk, om na 55 kilometer fietsen mijn fiets nog die trappen af en op te moeten sleuren.

De meeste NS-treinen zijn niet berekend op fietsvriendelijkheid, op de blauw/witte sprinters na (die hebben een instap die gelijk is met het perron en ruimte voor fietsen, enz.). Bij alle andere treinen mag je je fiets naar binnen sleuren door een smalle deuropening met traptreden en een paal die in de weg staat. Vervolgens mag je je fiets in het gangetje proppen tussen andere fietsen, scootmobielen, grote koffers en kinderwagens. Voor die laatste drie hoef je overigens niet extra te betalen. Bij de NS (op een enkele trein na) heb je geen mogelijkheid om je fiets vast te zetten. Omdat de gemiddelde fiets binnen 1 minuut omkiepert in een rijdende trein, ben je dus verplicht om je fiets de hele rit vast te houden, terwijl je staat. Fijn reisje hoor. Betalen om staand vervoerd te worden in een overvolle gang.

Eigenlijk vind ik het dus niet eerlijk dat je zoveel geld moet betalen voor een dagkaart fiets. Je kind vervoeren is nog goedkoper, want die mogen al voor 2,50 euro mee (tot 12 jaar) inclusief hun vaak riante vervoersmiddelen in de vorm van wandelwagens.

Ik reis regelmatig op het traject Den Bosch – Utrecht/Amsterdam en daar zitten dus veel mensen in die naar Schiphol gaan, met grote koffers. Vaak passen die niet in de ruimte tussen de stoelen, dus staan ze midden in het gangpad of nemen ze een stoel in beslag. Dat geeft veel meer overlast dan de gemiddelde fiets, want die mogen niet verder dan het gangetje. En toch mogen al die grote koffers gratis mee en fietsen niet.

Arriva heeft het beter geregeld. In hun treinen is een hele coupé ingeruimd voor fietsen. Je kunt ze vast zetten met een riem, zodat je zelf gewoon op een stoel kan gaan zitten. Er is een limiet van twaalf fietsen, maar in feite zouden er wel twintig in kunnen. Met een fiets reis ik dus liever met Arriva, dan met de NS.

Ik begrijp wel dat de NS het wil ontmoedigen dat mensen hun fiets meenemen in de trein. Nederland is een fietsland en het zou niet passen als alle mensen hun fietsen mee zouden nemen. Als je kijkt naar die gigantische fietsenstallingen op stations…je moet er niet aan denken dat al die mensen hun fiets mee in de trein zouden nemen.

Een fietsabonnement zou voor mij persoonlijk wel mooi zijn: dat ik mijn fiets dan met korting zou kunnen meenemen in de trein. Maar ik denk dat heel veel mensen dan zo’n abonnement af zouden sluiten en dan krijg je een wildgroei aan fietsen in de trein, wat ook niet wenselijk is. Als voorbeeld: op station Oisterwijk stonden op deze dag vijf fietsen klaar voor de trein naar Tilburg van 8.46 uur. Volgens mij hadden al deze mensen een NS-abonnement en ik denk dat we dus allemaal ook voor zo’n fietsabonnement zouden gaan. Ook nog “grappig”: de OV-chipkaart automaat was kapot, dus je kon het fietskaartje niet automatisch op je chipkaart laden. Dus wij allemaal braaf een kaartje printen bij de gewone kaartjesautomaat. Daar werd ik dan vervolgens ook nog over uit gelachen door de controlerende conducteur, dat ik die dagkaart fiets niet op mijn kaart geladen had. Ja, hey, ik kan er niets aan doen dat die automaat kapot was, ik weet heus wel hoe ik producten op mijn chipkaart moet laden.

De OV-fiets is in principe een geweldige oplossing, maar in veel (met name kleinere plaatsen) zijn er simpelweg veel te weinig. Het moge ook duidelijk zijn dat de OV-fietsvoorzieningen op de Arriva-stations worden verwaarloosd. Maar ook op mijn eigen NS-station, Oisterwijk, kun je slechts zes OV-fietsen huren uit een box, terwijl dit echt een fietsomgeving is.

Het mooiste is als de OV-fietsen gekoppeld zijn aan een fietsenmaker die gevestigd zit in de stationsfietsenstalling of in de straat bij het station. Dan is ook meteen het onderhoud geregeld en het toezicht is veel beter. Op de meeste grotere stations is dit al zo geregeld. Maar ook op bijvoorbeeld Veenendaal-West was er zoiets geregeld en had ik een goede fietsdag met een keurige OV-fiets. Volgens mij is zoiets zeker wel mogelijk, ook in de kleinere plaatsen. Bijvoorbeeld hier in Oisterwijk zit er ook een fietsenmaker binnen 500 meter van het station af, dus dat zou dan ook nog kunnen. Ik denk alleen dat de opbrengst van de verhuur van OV-fietsen voor de NS nihil is en dat er daarom minder aandacht voor is. En dat ook de fietsenmakers in kwestie er niet veel aan zullen verdienen, dus als hun zaak goed loopt, dan kiezen ze niet voor de problemen die de verhuur van OV-fietsen op zal leveren.

Kortom, ik heb geen passende oplossing voor het fietsprobleem. Voorlopig ben ik echter wel weer genezen van het meenemen van mijn fiets in de trein.

DSC08346

Foto’s bij deze blog zijn door mij zelf gemaakt. Starring “Gazzy” mijn tweedehands Gazelle, waarop ik al vele jaren fiets. Hij deelt het baantje met “Bat” mijn eveneens tweedehandse Batavus, maar die staat meestal opgetuigd als postfiets, vanwege mijn werk. Ik ben niet merkvast wat fietsen betreft ;>)

 

Dit bericht werd geplaatst in #treinleven, Vervoer en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

