Boekenplank: Wat las ik in mei 2017?

In mei heb ik niet zo heel veel gelezen, slechts vier boeken, drie van de bibliotheek en eentje uit mijn eigen collectie. Overigens koop ik bijna geen boeken meer, want de boekenprijzen zijn echt niet normaal meer te noemen. Ik koop alleen nog boeken van mijn favoriete schrijvers en dan het liefste tweedehands of ramsj. Dit jaar heb ik dan ook al meer boeken verkocht dan gekocht. En dat is heel veel jaren andersom geweest.

 

Clariel – Garth Nix

Ik heb de meeste boeken van Garth Nix zelf en uiteindelijk ook Clariel aangeschaft toen ik die goedkoop kon krijgen. Op zich een prima boek om te lezen, maar het is wel meer van hetzelfde, omdat het in dezelfde wereld speelt als enkele van zijn andere boeken (o.a. de trilogie Sabriel – Lirael – Abhorsen).  Dit boek speelt enkele eeuwen eerder, maar de samenleving is niet echt veranderd. Sterker nog, ik vond die in de trilogie middeleeuwser overkomen, dan in dit boek. De kaft is wel mooi, jammer dat dit boek alleen in paperback is uitgegeven, terwijl ik al zijn andere boeken met een harde kaft heb. Maar ja, ook hier wordt op bespaard door uitgeverijen waarschijnlijk.

Wolfsroedel – Floortje Zwigtman

Dit is het boek waar Floortje Zwigtman ooit mee is doorgebroken. Ik heb al meerdere boeken van haar hand gelezen en was nieuwsgierig naar deze, maar hij was steeds uitgeleend bij de bibliotheek. Na lang wachten had ik hem dan eindelijk te pakken. Helaas ben ik niet zo dol op boeken over Dracula en die doet dus mee in dit boek, hoewel het vampiergehalte nog mee valt. Het is ook een boek over het volwassen worden op een nogal ruige manier van een groep middeleeuwse jongens uit het Osmaanse Rijk. Dat gaat dus niet echt op een vreedzame manier. Daarnaast heb je de verhaallijn van de geschiedenis van de gebroeders Dracula, die natuurlijk parallellen vertoond met die van de broers die de wolfroedels leiden. Meestal houd ik wel van zo’n verhaal in een verhaal, maar ik heb boeken gelezen waar dit beter uitgewerkt was.

 

Hof van Doorns en Rozen – Sarah J. Maas

In the Young Adult-wereld is Sarah J. Maas een grote hit. Omdat ik meestal ook wel van Young Adult fantasy houd, ging ik op zoek naar haar boeken. Eigenlijk zocht ik haar andere serie, die begint met de Glazen Troon. Natuurlijk was die weer uitgeleend, dus nam ik genoegen met Hof van Doorns en Rozen. Dat bleek een prima leesbaar boek te zijn. Het is lichtjes gebaseerd op het sprookje van Beauty and the Beast. Alleen is het beest hier een elf die Tamlin heet en Belle een mensenmeisje dat Feyre heet. Maas schuwt grof geweld en doden niet. Maar is er ook plaats voor romantiek. Persoonlijk vond ik Tamlin niet zo heel geweldig. De geheimzinnige Rhysand daarentegen… Feyre zelf is wel een leuk karakter. Het einde was vrij gesloten, dus ik vroeg me af waar de rest van de trilogie dan over zou gaan. Nou, ondertussen ben ik deel 2 aan het lezen en  ik kan al wel zeggen dat de hele wereld op losse schroeven gaat.

Ik ben geen racist – Per Nilsson

Vroeger heb ik veel boeken van Per Nilsson gelezen. Hij schrijft jeugdboeken met een boodschap. Ik kwam Ik ben geen racist tegen in de bibliotheek en besloot het te lenen, omdat ik deze nog nooit gelezen had. Ik herkende meteen weer de schrijfstijl van Nilsson. Meestal duikt hij ergens als cameo op in zijn eigen boeken, zo ook in deze. De verhaallijn van dit boek gaat over de opkomst van een politieke partij in Zweden en hoe een Zweedse tienerjongen daar helemaal in op gaat. Hij dreigt met de partij ten onder te gaan. De politieke partij deed erg denken aan een bepaalde partij hier in Nederland. Ook ging het erger over hoe je mensen kunt beinvloeden door het gebruik van propaganda-technieken. Alles bij elkaar best een interessant gegeven, maar eigenlijk was het boek te dun en het verhaal te snel afgelopen om echt vuurwerk te zijn.

De foto bij deze blog is van de boekenmuur in het Kinderboekenmuseum in Den Haag. De afbeeldingen van de kaften komen van Hebban.

Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

