De exorbitante prijs van boeken

Eigenlijk zou de titel moeten zijn: de exorbitant hoge prijzen die ze tegenwoordig vragen voor nieuwe boeken. Die prijzen zijn zo hoog dat ik vrijwel nooit meer een nieuw boek koop. Alleen voor mijn favoriete schrijvers – van wie ik dus al de rest van de serie(s) – in de kast heb staan, wil ik nog een uitzondering maken. En zo is er nu dus een nieuw boek van Robin Hobb uitgekomen. En dat kost maar liefst 30 euro. Het is wel een mooie uitgave: een hardback met stofomslag, maar toch heb ik niet zo veel geld voor haar andere boeken betaald. Dat is iets wat ik zeker weet. En dat zijn dezelfde soort uitgaves.

Natuurlijk daalt de boekenverkoop al jaren. En zeker voor fantasy-boeken is de markt niet zo groot. Nou is Robin Hobb nog een grote naam in de fantasy-wereld en heb ik dus het geluk dat haar boeken überhaupt nog vertaald  worden. Maar toch, 30 euro!

Vroeger verzamelde ik fantasy-boeken. Als je 10 jaar geleden een (moderne) fantasy-schrijver noemde, dan had ik zo’n beetje gegarandeerd een boek van hem of haar in de kast staan. Ik kocht zo’n beetje alles wat los en vast zat. Veel van mijn geld ging daar aan op. Maar op een bepaald moment was ik het fantastische genre een beetje beu, er leek toch wel heel erg veel op elkaar. Dus mijn smaak werd toen al een stuk selectiever. Ik ging steeds meer alleen boeken van mijn favoriete schrijvers kopen of boeken die heel goede recensies kregen.

Wel ben ik altijd al een koopjesjager geweest. Ik kocht veel tweedehands of in de ramsj (nieuwe boeken met een lichte beschadiging), vooral op het Boekenfestijn.

Ik had zoveel eigen boeken dat ik mijn lidmaatschap op de bibliotheek opzegde, ook omdat ik vaak discussie had met de vreselijke dames die daar werkten (ze beschuldigden mij er meerdere keren van dat ik een boek niet had ingeleverd, terwijl ze het niet gescand hadden en het gewoon in de kast stond – ik was juist altijd heel stipt met inleveren). Bijna twee jaar geleden werd ik toch weer schoorvoetend lid. En nu vind ik het geweldig. Het bespaart me zoveel geld en kastruimte. En veel boeken lees je toch maar 1 of 2x. Het is ook fijn dat je tegenwoordig met één pasje lid bent van alle vestigingen van Bibliotheek Midden-Brabant tegelijkertijd, dus leen ik zowel bij vestiging Tilburg, als bij vestiging Oisterwijk.

Nadat ik voor de derde keer mijn boekencollectie had verhuisd, was ik er ook wel klaar mee. Ik zette er een heleboel te koop en zo ben ik al terug gegaan van bijna zes Billy-boekenkasten vol, naar nog maar vier vol. Ja, het was (is) een rigoreuze verkoop. Ik verkoop het meeste via Bol.com, de commissie daar is wel hoog, maar zij trekken wel heel veel mensen. Toch heb ik in 2,5 jaar tijd al bijna 1000 euro verdiend met de boekenverkoop. Kun je nagaan hoeveel geld ik aan al die boeken nieuw heb uitgegeven… Het idee is om terug te gaan naar drie Billy’s, want er zijn ook veel boeken die ik niet wil verkopen.

E-boeken zijn goedkoper en natuurlijk ook erg ruimtebesparend, maar daar heb ik niet echt iets mee. Ik wil het gewoon in mijn hand hebben. Ik heb dan ook nog steeds geen e-reader aangeschaft. Misschien in de toekomst nog eens, want ja die ruimtebesparing (en papierbesparing) gaat wel steeds zwaarder wegen.

Maar dan nog wil ik die nieuwe Hobb gewoon tastbaar in de boekenkast hebben.

Mmm, had ik niet nog ergens een boekenbon?

Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

