Wandelen door Amelisweerd (1)

Voor school deed ik onderzoek naar de Slag om Amelisweerd in 1982. Kort samengevat: de ontknoping van de jarenlange procedures van een actiegroep tegen de aanleg van de A27. Ze wonnen niet en het stukje snelweg, bijgenaamd “de bak van Amelisweerd” is er gekomen, dwars door de rand van het landgoed. Ik koos Amelisweerd uit een lange lijst, omdat ik de naam herkende. Geocaching, zo kom je nog eens ergens. Deze week komen er enkele verslagen online van mijn geocachingavonturen op landgoed Amelisweerd.

Vandaag een verslag van bijna 10 jaar geleden. Ik volgde toen een opleiding in Bunnik, wat vlakbij Amelisweerd ligt, vandaar dat ik daar terecht kwam om te geocachen. Cache nummer 408, wow, dan hebben we er echt veel gedaan in 10 jaar…

  1. Ode aan de vrienden van Amelisweerd
  • Maker: Plop
  • Type: Multi in kist
  • Gevonden op: 23 november 2007
  • Heideroosjes: Maartje
  • Plaats: Bunnik

Het startpunt van deze cache door Amelisweerd, zou bij een kanoclubhuis zou liggen. Dat was potdicht, maar de parkeerplaats was wel open. Op deze plek was vroeger een bos geweest, maar dit was gekapt voor de aanleg van de snelweg A27. Het bos was beschermt door een stel actievoerders die de naam “De vrienden van Amelisweerd” hadden en deze cache was volgens de maker een eerbetoon aan die mensen die het bos hadden proberen te redden, maar de zaak niet gewonnen hadden. De Utrechtse mensen noemen het stukje van de A27, wat door dit voormalige bos loopt “de bak van Amelisweerd”. De cacheroute liep zo’n beetje om deze ‘bak’ heen, door de resten van het bos, onder de snelweg door en later nog een keer er overheen. Ondanks het voortdurende geraas van de auto’s vond ik het wel een grappige route. Het was in ieder geval een plek waar ik anders nooit zou komen. De cache was snel gevonden, want die was wel zo overdadig bedekt met stenen, takken, schors en een dakpan, dat het daardoor extra opviel. Nadeel was dat het eindpunt een eind van het beginpunt aflag en ik dus nog een eindje mocht wandelen voor ik weer bij Reno was. Op zich niet zo heel erg. Enkele weken later werd deze cache gearchiveerd door de maker, omdat hij niet goed genoeg verstopt zou worden door de vinders. Ik moest hier wel om lachen, want ik kan me heel goed voorstellen dat mensen die overdadige bescherming van de cache niet allemaal weer op gingen bouwen. Later is hij trouwens weer uit het archief gehaald.

Wat ik hier nog aan toe te voegen heb: 

Ha, ondertussen weet ik dus heel veel meer over Amelisweerd, dan toen. Ik wilde dit stukje bijna gaan herschrijven, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling van een herinnering.

De foto bij deze blog komt uit de beeldbank van het Utrechts Archief en toont de aanleg van de A27, dwars door Amelisweerd.

 

Dit bericht werd geplaatst in #geocaching, Wandelen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

