Wandelen door Amelisweerd (2)

Voor school deed ik onderzoek naar de Slag om Amelisweerd in 1982. Kort samengevat: de ontknoping van de jarenlange procedures van een actiegroep tegen de aanleg van de A27. Ze wonnen niet en het stukje snelweg, bijgenaamd “de bak van Amelisweerd” is er gekomen, dwars door de rand van het landgoed. Ik koos Amelisweerd uit een lange lijst, omdat ik de naam herkende. Geocaching, zo kom je nog eens ergens. Deze week komen er enkele verslagen online van mijn geocachingavonturen op landgoed Amelisweerd.

Double Dutch is de oudste multi-cache van Nederland, al verstopt in april 2001. De cache is nog steeds online. Het was ook nog eens onze eerste found in de provincie Utrecht.

  1. Double Dutch
  • Maker: SGN
  • Type: Multi
  • Gevonden op: 20 november 2007
  • Heideroosjes: Maartje
  • Plaats: Bunnik

Nadat ik mijn auto door een smalle tunnel onder een poort had gestuurd, kwam ik aan op een parkeerplaats bij een kasteelachtig gebouwtje. Omdat de printer kapot was, had ik de belangrijkste punten uit de cachebeschrijving overgeschreven op een kladpapiertje. Er waren maar twee tussenpunten, dus het moest lukken. Ik liep door een aangelegd bos met statige lanen waarlangs grote, oude bomen stonden, een landgoed dat Amelisweerd heette. Ik moest ergens bij een oude boerderij bellen tellen, maar ik twijfelde heel erg over mijn antwoord. Ik maakte de eindberekening en die leek toch wel logisch te zijn. Op het eindpunt heb ik me helemaal scheel gezocht. Ik kon de cache echt niet vinden. De hint was “bij een boomwortel”, maar het stikte daar van de bomen. Uiteindelijk werd het mijn redding dat ik de vorige avond een paar logjes van voorgaande vinders had gelezen. Een van hen had een foto van roze rozen bij zijn log geplaatst. Toen ik het teleurgesteld (ik had me erg verheugd op de eerste Utrechtse cache) wilde opgeven, draaide ik me om en viel mijn blik op de rozen van de foto. De cache moest hier dus in de buurt zijn. Ik draaide nog een rondje en opeens zag ik de omgevallen boom die ik al die tijd over het hoofd had gezien. Ook die boom had natuurlijk een wortel en daar zat de cache in. Ik was echt heel erg blij dat ik deze cache toch nog gevonden had. Tevreden kon ik terug naar Brabant. We hadden weer een nieuwe provincie op onze lijst staan.

Wat ik hier nu nog aan toe te voegen heb:

Ha, ondertussen hebben we alle provincies van het land gehad. Maar toen vond ik elke nieuwe provincie echt bijzonder. Ik weet eigenlijk niet of deze cache nu op het terrein van Amelisweerd lag, of dat het meer richting Rhijnauwen was. In ieder geval was dit wel een mooie wandeling. En leuk dat de oudste multi van Nederland nog steeds online is.

Foto bij deze blog is afkomstig uit de beeldbank van het Utrechts Archief en toont een protest-muurschildering tegen de aanleg van de A27.

Dit bericht werd geplaatst in #geocaching, Wandelen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

