Throwback Thursday: 6 juli 2013

Elke donderdag – Throwback Thursday – verschijnt hier een verslag online uit het roemruchte geocachingverleden van de Heideroosjes.

Vandaag gaan we terug naar 6 juli 2013

Ik was op kanovakantie in Slovenië met verschillende leden van de kanovereniging. We vaarden op de rivier de Soča. Deze avond maakte ik met drie anderen een wandeling langs de “krochten” van deze rivier. De Anke in dit verslag is overigens niet Heideroosjes-Anke, maar een andere Anke, die ook lid is van de kanovereniging.

Het verslag

  1. Big Throughs of the Soča
  • Maker: Silberschakal
  • Type: Earthcache
  • Heideroosjes: Maartje
  • Gastzoekers: Ilja, Rens en Anke
  • Gevonden op: 6 juli 2013
  • Plaats: Soča, Slovenië

We besloten met z’n vieren om een avondwandeling te gaan maken. En wel rond de ravijnen (de big througs dus) van de Soča, bij het gelijknamige plaatsje waar de rivier naar is vernoemd. Deze ravijnen zijn één van de rode kruizen op de vaarkaart, dus een plek waar je absoluut niet mag gaan varen, tenzij je levensmoe bent. En als je die ravijnen hebt gezien, dan geloof je bijna niet dat het dezelfde rivier is als waar wij op gevaren hebben.

De wandeling begon bij het kerkje van Soča en op het oorlogskerkhof daarachter zou een cache liggen. Ik kreeg van de anderen tien minuten de tijd om te loggen. Maar de cache zat verstopt in zo’n van stenen opgestapelde muurtje en ik kon hem zo gauw niet vinden, dus dat werd de zoveelste Sloveense not-found.

Maar de wandeling zou langs twee caches bij een hangbrug komen, een trad en een earthcache, dus daar verheugde ik me vast op. De wandeling liep eerst over brede landwegen door de bergen, een haast on-Sloveense relaxte wandeling. Daarna volgde het wandelpad langs de ravijnen. Prachtig om te zien, maar ook doodeng, want je moest behoorlijk over het randje gaan hangen om het water te kunnen zien. Ook hier is het water superhelder, maar hier wil je echt nooit van je leven gaan kanoën. Je wordt letterlijk een grot in de vorm van een grote mond ingesleurd en dan vijftig meter verderop weer uitgespuugd vanonder een rots…als je geluk hebt. Wij waren allevier best wel onder de indruk van de ravijnen, dus verspilden hier veel tijd en omdat we veel te laat vertrokken waren, begon het al te schemeren. Tegen de tijd dat we na een niet zo’n relaxte wandeling al klimmend over het smalle randje langs het ravijn bij de brug aan waren gekomen, was het donker. Geen trad dus meer voor mij. Nog wel snel wat foto’s geschoten voor de earthcache. Ik durfde niet meer verder te lopen over het paadje langs het ravijn in het aardedonker, dus ben het laatste stukje naar de parkeerplaats terug gelopen over de asfaltweg. De andere drie zijn wel verder gelopen over het ravijnpad, volgens hun was het verderop niet meer zo smal. Ik was natuurlijk veel eerder terug bij de auto en was blij toen zij ook ongedeerd uit de bossen kwamen.

sloveensewandeling

Wat ik hier op 6 juli 2017 nog aan toe te voegen heb:

Pfft, die ravijnen van de Soča waren echt heel mooi, maar het wandelen daar was echt doodeng. En ze doen daar niet aan straatverlichting, dus het was er echt duisterdonker.

Op de foto bij de earthcache heb ik echt een heel angstige uitdrukking op mijn gezicht en is mijn shirt nat van het angstzweet. Dus je begrijpt dat ik die foto hier niet plaats ;>)

Foto is door mij zelf gemaakt.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in #geocaching, Throwback Thursday en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

