Weekend Vrij: juni 2017

Sinds eind juni 2016 heb ik een Weekend Vrij abonnement. Vrij reizen in het weekend en op feestdagen. Het weekend van de NS begint al op vrijdag om 18.30 uur, dus ook de reizen op vrijdagavond tellen mee. De rest van de week krijg ik 40% korting buiten de spitsuren, net als bij het Voordeelurenabonnement, wat ik eerst had. Het Weekend Vrij abonnement kost 32 euro per maand. Ik ga een jaar lang bijhouden hoeveel besparing me het heeft opgeleverd.

In juni reisde ik verhoudingsgewijs niet zoveel. Ook was ik steeds vroeg klaar met school en had dan geen zin om in Amsterdam te blijven, dus ging dan naar huis met 40% korting i.p.v. gratis. Dit vooral omdat ik dan nog kan gaan kanoën. Gelukkig had ik deze maand een grote klapper, waardoor ik mijn Weekend Vrij er toch nog ruim uit heb: de reis naar Groningen. De heenreis ging voorspoedig, de terugreis helaas iets minder, we zijn toen in Den Bosch gestrand, omdat we door eerdere vertraging de laatste trein naar Tilburg misten. Dat we Oisterwijk niet meer gingen halen, wisten we al. Onze lift moest dus iets verder rijden om ons op te halen rond middernacht.

Verder nam ik mijn nieuwe OV-chipkaart in gebruik, omdat de vorige na vijf jaar verlopen was.

In juni reisde ik van of naar de volgende plaatsen:

Groningen is het enige nieuwe stationsbord van de maand. Ik was al vaker in de stad geweest, maar altijd met de auto en nooit met de trein.

De gratis reizen:

Retour Tilburg – Gorinchem, besparing van 16,25 euro

1x Amsterdam Centraal – Oisterwijk, besparing van 10,70 euro

Oisterwijk – Groningen, besparing van 15,80 euro

Groningen – Den Bosch, besparing van 15,70 euro


Totaal een besparing van 58,45 – 32 euro = 26,45 euro. Valt me nog mee. Bij de retour fietste ik naar Tilburg, omdat ik daar anders een half uur moest wachten (het is ook ongeveer een half uur fietsen). En nam ik mijn fiets mee naar Gorinchem, voor een geocachingfietstocht door de Biesbosch. Dus het was weer zo dat ik zelf gratis mocht reizen, maar dat ik een kaartje moest kopen voor Gazzy (mijn Gazelle).

Wat de NS wel aan mij verdiende:

7x Oisterwijk – Amsterdam Amstel of andersom, 72,80 euro

Dagkaart fiets, 6,10 euro


Totaal toch weer 78,90 euro en dat valt dan in het niets bij die besparing van hierboven.

Ja, dat is dus gruwelijk veel geld aan reizen van en naar school. Ik verdiepte me dus opnieuw in de abonnementen of het toch niet anders kon. En heb er een lange berekening op los gelaten of Dal Vrij niet nog voordeliger zou zijn. Ik haalde de berekeningen uit deze maandelijkse updates. De meeste maanden zou ik minstens quitte spelen en bij een enkele maand ging ik er dik overheen.

Dus heb ik besloten om over te stappen van Weekend Vrij naar Dal Vrij. Het is een risico, want dat abonnement kost 99 euro per maand en is daarmee dus fors duurder dan Weekend Vrij. Je zit er een jaar verplicht aan vast. Maar dan hoef ik nooit meer te twijfelen over voor 16 uur naar huis gaan, als ik vroeg klaar ben met school. En kan ik ook doordeweeks verre treinreizen maken, als ik vrij ben. Op 1 juli is mijn nieuwe abonnement ingegaan. Dus deze rubriek heet vanaf komende maand “Dal Vrij”. Want natuurlijk wil ik bij gaan houden of dat het me ook iets op gaat leveren.

 

 

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in #treinleven, Vervoer en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

