Boekenplank: Wat las ik in juni 2017?

In juni las ik vijf boeken, allemaal niet zo’n heel dikke boeken.

De Scharlakenrode Kroon – Cinda Williams Chima 

Dit is het vierde en laatste boek van de Zwarte Kunst-serie. Het was al even geleden dat ik de eerste drie boeken heb gelezen, maar ik zat alweer vrij vlug in de (vreemde) wereld. De hele serie gaat eigenlijk over hoe totaal verschillende volken elkaar bevechten in een bepaald land. Hoe al die volken in dezelfde wereld terecht zijn gekomen is vrij wonderlijk. Er zijn ook nog goden en magie. Nou ja, het is dus behoorlijk fantasy. Wel leest het heel lekker weg en ik vind de meeste personages wel ok.

Dochter van het Keizerrijk – Raymond E. Feist

Toen ik een jaar of 17, 18 was, heb ik alles wat er maar te krijgen was van Raymond E. Feist gelezen. Een avontuurlijke vorm van fantasy, die fijn weg las. Ik had me toen al voorgenomen om zijn boeken ooit nog te herlezen en daar ben ik nu mee begonnen. Vrijwel alle boeken spelen zich af op de wereld Midkemia. Die zijn via een magische scheuring (ja, het is fantasy) in oorlog met een andere wereld, genaamd Kelewan. De Keizerrijk-trilogie speelt zich af op Kelewan. Het volk, de Tsurani, wat hier leeft en hun leeftstijl doet erg Aziatisch aan, inclusief Japanse erecodes enzo. Voor mij als westerling is hun cultuur soms volkomen gestoord. Het boek heeft ook wel een soort van sprookjesachtergrond. Hoofdpersoon Mara is namelijk een van de weinige machtige vrouwen op haar wereld. Zij wordt als 17-jarig meisje hoofd van haar familie, omdat haar vader en broer tegelijkertijd sneuvelen in een veldslag op de andere wereld. Ook haar moeder is al overleden. Mara blijkt veel talent te hebben en klimt snel op in het “Spel van de Raad”. Soms denk je dus wel van: ja, ja is zij nou zo slim of zijn al die mannen zo stom? Maar het leest nog steeds erg lekker weg, dat wel. Ik wist ook niet meer alles precies, dus het is wel leuk om het weer te lezen. Ondertussen ben ik ook alweer halverwege deel 2.

Het negende schrift van Maya – Isabel Allende

Pfft, het boek heeft een verhaallijn die me maar net genoeg boeide om het uit te lezen. Ik kon de keuzes die Maya in haar leven had gemaakt niet altijd goed begrijpen. Ja, haar familie was een vreemde samenstelling. Ja, je kunt een opstandige tiener zijn. Maar om je dan maar op drank, drugs en seks te storten? Ik vond die zwakheid uit haar recente verleden vreemd afsteken tegen de sterkte die ze ineens vertoonde toen ze naar een afgelegen eiland werd verbannen door haar grootmoeder. Omdat Maya de ik-persoon is, valt de verhaallijn van de man waar ze logeert, daar tegen weg, terwijl wat hij heeft meegemaakt ook heel heftig is. Ik denk dus dat het fijner  lezen was geweest als er afwisselende hoofstukken vanuit het perspectief van beide personages waren geweest. Ik heb al eerder boeken van Isabel Allende gelezen, maar op de een of andere manier pakken ze me nooit volledig in.

Hof van Mist en Woede – Sarah J. Maas

Het vervolg op Hof van Doorns en Rozen, wat ik vorige maand las. Dat had een vrij gesloten einde, dus ik vroeg me af hoe ze nog twee boeken ging vullen. Nou, ik kan zeggen dat dit boek de hele wereld laat daveren. Af en toe vond ik het een beetje over the top, maar het zit boordevol actie en leest heel lekker weg. Deel 3 is ondertussen ook verschenen, dus ik hoop dat de bibliotheek die vlug aanschaft, want ik ben best benieuwd hoe het allemaal af gaat lopen.

Onder de Adelaar – Simon Scarrow

Na al die fantasy was het weer eens tijd voor een historisch boek. Over de Romeinen. Het is een hele serie, dus ik kan nog even vooruit. Dit is het eerste boek, waarin hoofdpersonen Makro en Cato elkaar leren kennen. Ondanks dat er best veel wordt uitgelegd in de boeken – bijv. over de legerstructuur van de Romeinen – leest het heel snel weg en is het best interessant.

De foto bij deze blog is van de boekenmuur in het Kinderboekenmuseum in Den Haag. De afbeeldingen van de kaften komen van Hebban.

Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

