Throwback Thursday: 13 juli 2014

Elke donderdag – Throwback Thursday – verschijnt hier een verslag online uit het roemruchte geocachingverleden van de Heideroosjes

Vandaag gaan we terug naar 13 juli 2014

De dag waarop ik de 5000ste cache van de Heideroosjes vond. Zonder Anke, want die ging die dag op vakantie. Daar wilden ze ook gaan geocachen, dus het kon geen week meer wachten – daar hadden we wel een overleg over gehad. Bij gebrek aan Anke nam ik mijn moeder mee op pad.

Het verslag

  1. Buitengebied Breda trail #24
  2. Buitengebied Breda trail #23
  3. Buitengebied Breda trail #22
  4. Buitengebied Breda trail #21
  5. Buitengebied Breda trail #20
  6. Buitengebied Breda trail #19
  7. Buitengebied Breda trail #18
  8. Buitengebied Breda trail #17
  9. Buitengebied Breda trail #16
  10. Buitengebied Breda trail #15
  11. Buitengebied Breda trail #14
  12. Buitengebied Breda trail #13
  13. Buitengebied Breda trail #12
  14. Buitengebied Breda trail #11
  15. Buitengebied Breda trail #10
  16. Buitengebied Breda trail #9
  17. Buitengebied Breda trail #8
  18. Buitengebied Breda trail #7
  19. Buitengebied Breda trail #6
  20. Buitengebied Breda trail #5
  21. Buitengebied Breda trail #4
  22. Buitengebied Breda trail #3
  23. Buitengebied Breda trail #2
  24. Buitengebied Breda trail #1
  • Maker: JenR
  • Type: Traditionals
  • Heideroosjes: Maartje
  • HaJaMaToJo: Hannie
  • Gevonden op: 13 juli 2014
  • Plaats: Breda
  1. GVB
  • Maker: TukTukFamily
  • Type: Traditional
  • Heideroosjes: Maartje
  • HaJaMaToJo: Hannie
  • Gevonden op: 13 juli 2014
  • Plaats: Breda
  1. Met stip op de kaart…Ter Aalst
  • Maker: Bitte ein Bit
  • Type: Traditional
  • Heideroosjes: Maartje
  • HaJaMaToJo: Hannie
  • Gevonden op: 13 juli 2014
  • Plaats: Ter Aalst
  1. Lorre’s zomerhuisje
  • Maker: Julesjwa
  • Type: Traditional
  • Heideroosjes: Maartje
  • HaJaMaToJo: Hannie
  • Gevonden op: 13 juli 2014
  • Plaats: Breda

De weersvoorspelling was niet echt denderend, er moesten nog 27 caches gevonden worden, wat best veel is, Anke was er niet bij, want die ging deze dag met Guy op vakantie naar Drenthe, maar ik moest en zou vandaag de 5000ste vinden.

Mijn moeder wilde wel mee en dat kwam goed uit, want dan konden we met de auto van mijn ouders. Het buitengebied van Breda is toch echt te ver fietsen. We gingen dus al vrij vroeg op pad, maar aangekomen op de parkeerplaats bij camping de Meerberg bleken we niet de eerste te zijn, het stond er al vol met geocaching-auto’s en busjes, te herkennen aan de travelbugstickers. Ik was al eerder op camping de Meerberg geweest om het daar aanwezige travelbug-hotel te loggen, dat was op 28 juli 2011, bijna 3 jaar geleden dus, toen ik de BHW-serie van de GeoFlowers fietste, die is nu helaas gearchiveerd. Ik maakte toen een omweg over de zandpaden waaraan nu een deel van deze trail ligt voor een extra found. Wel leuk dat de TB-camping er nog net zo uitzag als toen. Mijn moeder kon hem nu wel loggen, voor een extra puntje.

We wachtten in de auto tot de cachers voor ons wegfietsten en zijn toen zelf in tegengestelde richting gaan lopen, we begonnen dus bij nummertje 24. De caches waren niet moeilijk verstopt en lagen allemaal keurig op het 0-punt. Een enkeling was wel origineel verstopt, vooral die ene die je met behulp van een rolmaat en een stok met een haak uit een boom moest halen, was erg leuk. Er was ook nog ergens een put waar je een heel lang touw uit moest halen. Blijkbaar waren wij de enigen die in tegengestelde richting liepen, want we kwamen wel een paar keer andere geocachers tegen, maar werden niet achtervolgd. Dat zoekt wel zo lekker. Want dat achter elkaar aanlopen vind ik wel altijd het nadeel van een pas online gekomen trail. Maar ja, de cachers komen er als vliegen op de stroop op af, mezelf inclusief. Want ja, eigenlijk ben ik ook gewoon een vuile puntjesjager. Er waren best veel mensen die de trail gingen fietsen. Voor de helft kon dat ook prima, maar het idee dat je je fiets door de tweede helft moest heenslepen, vonden wij niet aantrekkelijk.

Het weer was heel bewolkt en dreigend, maar we hielden het lange tijd droog. Tot we het struingedeelte van de trail ingingen, toen begon het dus te regenen. Het ging steeds harder regenen en al snel lekten mijn schoenen door. Er zitten in beide schoenen vrij grote gaten op de naad, ik moet eigenlijk nieuwe aanschaffen. Omdat we door hoog gras moesten struinen, kroop het vocht langs onze spijkerbroeken omhoog, aan het einde was mijn broek tot aan mijn knieën zeiknat. Ik was nog zo slim geweest om mijn jas aan te trekken, dus daardoor bleef mijn bovenlichaam wel droog, maar mijn moeder had alleen een poncho bij. Daar in dat struingebied, toen het steeds harder regende en het gras steeds hoger werd, vroegen wij ons wel even af waarom we dit nou zo’n geweldige hobby vonden. In fact waren we tenslotte plastic bakjes met troep aan het zoeken in de stromende regen.

Maar ja, ik wilde heel graag die #5000 en mijn moeder had net haar #1400 gelogd, dus echt erg vonden we het niet eens. Aan het einde kwamen we nog wel de koeien in het gebied tegen, dat was wel weer leuk. Ondanks het rotweer was de tweede helft van de trail wel veel mooier dan de eerste helft. Die liep maar over saaie, rechttoe, rechtaan zandpaden, zo’n struingebied is wel leuker.  We vonden netjes alle 24 de caches. De laatste twee lagen gewoon langs de weg waar de auto’s nogal hard reden, dus dat vonden we toch iets minder.

Terug gekomen bij de auto kwam ik nog 3 caches tekort voor de #5000 en dat getal lokte nu wel heel erg. Dus reden we terug naar de enorme golfbaan waar we al langs waren gewandeld om de cache GVB te loggen. Die lag in het bos naast de golfbaan.

Nu moest ik nog twee caches voor de #5000. Eerst reden we naar het middelpunt van het gehucht Ter Aalst. Ik herkende de Teraalsterbrug, daar lag vroeger ook een cache. Ter Aalst zelf is nog veel kleiner dan Heukelom, we telden maar drie boerderijen. De cache was snel gevonden. Ik had eigenlijk nog maar 1 cache in mijn GPS staan en die heette Lorres zomerhuisje. Ik dacht eerst dat het een voortuincache was, maar dat bleek toch niet zo te zijn. Gelukkig, want dat had ik wel een beetje teleurstellend gevonden als #5000. Het was even zoeken naar de juiste toegangsroute naar Lorres zomerhuisje. We reden zover mogelijk met de auto over een zandpad rondom een zandafgraving, genaamd de Put van Caron. Daarna nog een paar honderd meter lopen.  De cache bleek een vogelhuisje te zijn. Logisch eigenlijk, Lorre is natuurlijk een vogel. En er moest dus in de boom geklommen worden.

Ik bereikte het vogelhuisje en daar was het logboek en met mijn armen om de tak geklemd logde ik triomfantelijk de 5000ste cache! Toch wel gaaf hoor, dit was de afgelopen tijd wel echt mijn doel en dan is het leuk om het te bereiken, ook al was het dan niet helemaal op de gewenste manier (een mooi multi samen met Anke).

5000log

Terug op de grond ging er natuurlijk een bericht naar Anke. Zij en Guy hadden onderweg naar hun vakantie-adres ook alweer vier caches gelogd, dus het nieuwe duizendtal was ook alweer onderweg.

Wat ik hier op 13 juli 2017 nog aan toe te voegen heb:

Tja, die 5000ste was wel een dingetje. Eigenlijk wil je zo’n milestone met je team compleet doen, maar goed, het kwam nu zo niet uit en later maakte het ook niet echt meer uit.

Mijn moeder en ik hebben een abonnement op clusterregenbuien tijdens onze geocaching-uitjes. Je wilt niet weten hoe vaak wij al zo’n regenbui over ons heen hebben gehad. En toch blijven we deze hobby uitoefenen.

5000logo

 

Dit bericht werd geplaatst in #geocaching, Throwback Thursday en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

