Day Zero Project: Done: Doel #63

Doel #63 op mijn Day Zero Project-lijst was het bezoeken van het Rapalje Zomerfolk festival.

Dan denk je: een festival bezoeken, dat is toch niet zo ingewikkeld? Kaartje kopen en gaan? Dat klopt, het kaartje kopen was het probleem niet. De kaartjes zijn ook helemaal niet duur. Het probleem is dat het festival plaats vindt in Groningen, de thuishaven van de band Rapalje. Dat is dus helemaal aan de andere kant van het land en met het OV is dat een lange reis. Natuurlijk zou je er kunnen overnachten. Maar als ik in mijn eentje moet, vind ik een overnachting niet zo leuk. En de treinreis naar Groningen kost een fortuin, zelfs met 40% korting. Vorig jaar schafte ik echter een Weekend Vrij abonnement aan. Dus dan zou ik gratis naar Groningen kunnen reizen. Het festival begint pas om 12 uur ’s middags, dus dan zou ik ’s ochtends niet eens extreem vroeg in de trein moeten zitten. ’s Avonds zou het ook allemaal net haalbaar zijn om terug te reizen, in ieder geval tot Tilburg. Het plan om dan dit jaar eindelijk eens naar Zomerfolk te gaan begon dus te borrelen. En uiteindelijk besloot mijn moeder – ook fan van Rapalje – om mee te gaan. Ze scoorde een dagkaart trein, zodat ook zij niet de volle mep hoefde te betalen.

P1120073

Rapalje is een folkrockband. Hoewel ze het begrip folk wel heel breed pakken. Ze zingen in het Nederlands, Engels en Duits. Eigen liedjes, maar ook veel covers van andere bands en van oude Keltische liedjes. Daarnaast bespelen ze allerlei, deels zelfgebouwde instrumenten, zoals de gitouki en de theekistbas. Het zijn vier mannen en ze treden dus op in kilt.

In 2005 heb ik ze voor het eerst gezien, op Castlefest. En door de jaren heen heb ik ze ondertussen heel vaak gezien, omdat ze vaak optreden op het soort festivals waar ik graag heen ga. Daarnaast doen ze ook theatertours en ook daar heb ik er een paar van gezien. Dus je kan wel zeggen dat ik fan ben van Rapalje.

 

P1120077

Rapalje @ Zomerfolk 2017

 

Zomerfolk is het festival dat ze zelf organiseren in het Stadspark van Groningen. Daar was ik ooit al eens eerder geweest, je kunt vast wel raden waarom: geocaching tijdens een vakantie.

Goed, we zaten dus al vroeg in de trein en de heenreis verliep vrij voorspoedig, iets over 12 stapten we uit in Groningen. Je kon lopend naar het Stadspark, dat was ongeveer 20 minuten lopen. Onderweg pikten we nog een geocache op, tja, je hebt een hobby of niet tenslotte.

Bij de ingang van het Stadspark aangekomen, konden we gewoon de massa mensen volgen naar de ingang van het festivalterrein. Er kwamen allerlei soorten mensen op af, van jong tot oud. Sommigen verkleed (veel kilts natuurlijk), anderen niet echt. Zelf was ik half om half (nee, daar krijg je geen foto van te zien ;>), omdat ik niet verkleed in de trein ga zitten. Na de hittegolf in Brabant in de week hiervoor, merkten wij al dat het in het Noorden van het land een stuk kouder was. Het scheelde bijna 5 graden met Oisterwijk. Het was dus niet zo heel warm, ik heb mijn jas niet uitgehad. In de middag ging het ook nog regenen, gelukkig hield dat na een half uur weer op. De koffie en chocolademelk-verkoop steeg explosief tijdens die regenbui. Dus zo kreeg je allemaal mensen in Middeleeuws kostuum, die dan hun hightech outdoor-regenjas aan trokken. Tja, dat hadden ze in de Middeleeuwen natuurlijk niet. Maar ik was toch erg blij met mijn outdoorjas (overigens gewoon de jas die ik overal naartoe draag hoor).

Ze doen op het festival niet aan wegwerpbekers, maar er zijn mooie aardewerken mokken gemaakt met het logo van Rapalje. Die mokken zijn mooi (ja, ik heb de mijne mee naar huis genomen) en het scheelt een hoop rotzooi.

De sfeer op het festival was heel goed, maar dat is altijd wel op dit soort festivals. Geen ruzie of vechtpartijen of voordringen in de rij. Gewoon gezellig.

De optredende bands waren ook prima, de meeste kende ik nog niet. Het optreden van Rapalje zelf was toch wel het leukste. Voor henzelf was de komst van de Dublin Legends het hoogtepunt, maar die vind ik toch wel een beetje rustig. Ik begrijp het sentiment erachter wel, zij zijn toch wel grondleggers van dit genre muziek.

 

P1120104

Dublin Legends

 

Er was ook een grote markt met veel handgemaakte produkten en fantasy-achtige artikelen. Die markt was eigenlijk groter dan ik vantevoren had verwacht. We kochten allebei wat dingetjes. Ook kon je er van alles eten, ook aan vegetarisch eten geen gebrek (maar onder alternatieve mensen zijn opvallend veel vegetariërs). Ik at een gaerlic bread, dat je zelf mocht versieren, was heel lekker, maar lastig opeten zonder bestek, heerlijke kliederboel. En gekruide aardappelwedges. Er was ook heel lekkere (biologische) wijn.

We hebben ons dus prima vermaakt met alles wat er te doen was. Het duurde tot 20 uur, maar mijn moeder begon zich aan het einde toch zorgen te maken over de terugreis, dus zijn we iets eerder weg gegaan.

We zaten om 20.15 uur in de trein. Aanvankelijk ging het prima, tot we in Amersfoort uit de trein werden gezet. Wij zaten daar toen al anderhalf uur in, maar waren nog steeds behoorlijk ver van huis af. Er waren onverwachte werkzaamheden aan het spoor. Er zou nog een sprinter naar Utrecht komen. We hoopten maar dat die trein echt kwam, want vanuit Utrecht zouden we nog wel mogelijkheden hebben om verder te komen. De sprinter kwam, maar we moesten heel hard rennen om de trein naar Den Bosch te halen van de ene kant van het station, naar de andere kant. We haalden hem wel. Ook dit was een sprinter, want er was echt weer van alles loos op het spoor, waardoor er minder intercity’s reden. In die sprinter kwamen we er al achter dat we de laatste trein naar Tilburg gingen missen, vanwege de vertraging die we ondertussen hadden opgelopen. Mijn vader zou ons sowieso al in Tilburg op komen halen, omdat de trein naar Oisterwijk niet zou lukken op dat tijdstip. Nu moest hij naar Den Bosch rijden. Wij waren al lang blij dat we nog zover waren gekomen, want we dachten in Amersfoort echt even dat we daar niet meer weg zouden komen. Tja, dat was dus het einde van een verder erg leuke dag.

Of we nog eens naar Zomerfolk zullen gaan? Wie weet, het was wel erg leuk en gezellig. Maar dan maken we er toch een weekendje van, denk ik, want bijna 7 in de trein op 1 dag is toch wel veel. Verder lijkt Keltfest erg op Zomerfolk en dat is in de Biesbosch, dus toch wat dichterbij dan Groningen.

Maar het DZP-doel is in ieder geval vervuld.

De foto’s bij deze blog zijn door mijn moeder gemaakt. Want ik was vergeten om mijn fototoestel van de oplader af te halen en mijn fossiele telefoon begaf het ook al snel.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

