Day Zero Project: Done: Doel #22

Aan het einde van het tweede studiejaar van mijn deeltijdstudie Media, Informatie & Communicatie (MIC) kan ik zeggen dat doel #22 van mijn DZP-lijst met succes vervuld is.

Zoals bekend had ik vorig schooljaar nogal wat struggles met het vervullen van het onderdeel Werkervaring, toch goed voor 1/3 van de studiepunten in studiejaar 1, 2 en 3. Dus had ik aan het begin van het studiejaar een telefoongesprek met de werkervaringscoördinator over hoe ik dat in het tweede schooljaar ging oplossen. Ik had daar zelf wel een aantal ideeën over en één daarvan was om enkele vakken van de andere studierichting te volgen. Je kunt in het tweede jaar namelijk kiezen uit twee richtingen: Digitale Media en Archivistiek en ik koos na lang twijfelen voor die laatste (daarover in een later blog meer). Maar eigenlijk vond ik het een heel moeilijke keuze, want bij Digitale Media (DM) zaten ook enkele interessante vakken.

De werkervaringscoördinator vond het volgen van extra vakken van DM een geweldig goed idee en dat zou zeker tellen voor Werkervaring. Wat dan voor mij weer rot was, was dat alle vakken van DM die mij leuk en/of nuttig leken in blok 3 en blok 4 vielen, wat toch al de drukste blokken van het schooljaar zouden zijn. Zelf had ik het idee om Digitale Redactie en Social Media te doen. Enkele docenten vonden Search & Findability (S&F) echter een beter idee. Dus werd het S&F en Social Media. De eerste in blok 3, de andere in blok 4. Ondanks dat ik van beide amper een college heb kunnen bijwonen (want die vielen steeds gelijk met vakken van Archivistiek) heb ik beide vakken gehaald met een 8. Ja, die hoge cijfers brachten we wel sterk aan het twijfelen of ik niet beter voor Digitale Media had kunnen kiezen. En blijkbaar staat het niet (kunnen) bijwonen van colleges dus garant voor hoge cijfers.

Ik zal hieronder iets vertellen over de extra vakken.

Search & Findability

Ik zal heel eerlijk zijn: dit vak was niet echt wat ik er van verwacht had. Ik dacht dat het over o.a. AdWords zou gaan en dat bleek niet zo te zijn. Daarnaast moest je enorm veel voor dit vak doen. Tien uitgebreide opdrachten in een portfolio, twee verslagen van gastcolleges (waarvan ik er eentje niet eens bij kon wonen) en nog een klassikale groepsdiscussie over Google. Dat laatste was een “verjaardagscadeautje”, want die discussie vond plaats op mijn verjaardag. Eigenlijk vond ik die discussie achteraf gezien nog het leukste van dit vak. Verder dus niet veel colleges bij kunnen wonen: ik geloof 2,5, waarvan eentje een gastcollege was van een vrij vreemde snuiter. Alle opdrachten dus zo’n beetje vervuld aan de hand van de sheets en een hoop ge-google. Het kostte veel meer tijd dan ik dacht, ik had niet echt de indruk dat ik er veel van opgestoken had en ik heb dit vak minstens 10x willen laten vallen, als Werkervaring niet bestaan had. Maar uiteindelijk kreeg ik wel een 8,3. Wat ik eigenlijk een beetje onverklaarbaar vond, want ik heb nog nooit zoveel in het luchtledige zitten zwetsen als bij dit portfolio. Maar ik schrijf zo leuk…;>)

Achteraf bezien had ik toch liever Digitale Redactie gedaan. Volgens mijn klasgenoten ging dat namelijk over schrijven. Ik denk dat ik daar meer van geleerd had, dan van S&F. Helaas had ik daar dus geen enkel college van bij kunnen wonen en was vijf vakken in een blok iets te hoog gegrepen. Maar jammer is het wel.

Social Media

Social Media leek mij vooral een interessant vak, vanwege mijn “baan” bij de Vegetariërsbond. Die werden dus ook meteen mijn “slachtoffer” voor mijn social media-analyse. Gelukkig mocht dat ook voor een non-profit organisatie. Had ik weer geluk dus, want dat scheelde de helft van het werk, omdat ik daardoor al een voorsprong had. Van dit vak kon ik slecht twee halve colleges bijwonen. En helaas moest ik ook de excursie missen, die volgens mijn klasgenoten boeiend was. Dus ook hier moest ik het van sheets en vriend google hebben. En van mijn eigen gezwets. Ik vond Social Media trouwens wel een stuk interessanter dan S&F. Toch behaalde ik ook voor dit vak een 7,8. Als ik de colleges bij had kunnen wonen, was het waarschijnlijk nog een hoger cijfer geweest, want ik had nu een paar dingen niet helemaal goed begrepen en een opdracht afgeraffeld. Maar hey, je hoort mij niet klagen over dit cijfer hoor.

Toch miste ik hier opnieuw het AdWords-gedeelte. Blijkbaar gaat dat volgend jaar in het vak Social Media Marketing wel voorbij komen. Dus naar dit vak ben ik wel zeer benieuwd.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in #deeltijdstuderen, Day Zero Project en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

