NS-wandeling IJsselvallei, dag 1 (4)

Ik heb mezelf maar liefst 20 NS-wandelingen die ik nog niet eerder heb gedaan ten doel gesteld in mijn Day Zero Project-lijst…what the hell was I thinking when I wrote that… Vandaar dus het cijfer achter de titel van deze blog.

IJsselvallei, dag 1

18 kilometer van station Zutphen, naar station Deventer.

Het was weer eens tijd voor een NS-wandeling en onder invloed van het NS-tijdschrift Spoor, viel mijn keuze op de eerste dag van de eigenlijk tweedaagse wandeling IJsselvallei. Langs de rivier de IJssel, van Zutphen naar Deventer. Het is een eindje met de trein, maar het grote voordeel is dat die trein wel in 1x doorrijdt vanaf Tilburg. Daardoor vond ik de reistijd wel meevallen, ondanks dat ik een compleet boek uitlas in de trein, deze dag.

In Zutphen was ik ooit eerder geweest, tijdens een vakantie met mijn moeder. Maar bij deze wandeling kom je eigenlijk helemaal niet in de stad zelf. Het station ligt aan de rand van de stad en je loopt meteen via een ijzeren brug (waar ik net met de trein overheen was gereden) de stad uit, de uiterwaarden in. Er waren werkzaamheden aan de brug, maar voetgangers, fietsers en treinen mochten er gewoon overheen.

De hele wandeling loopt dus langs de rivier de IJssel, het is dus bijna een rechte route. Overal weidse uitzichten, weinig bebouwing. Veel mooie wolken. Het nadeel op een warme dag (26 graden) als vandaag is dat er ook weinig bomen zijn, dus nauwelijks schaduw – je loopt dus de hele tijd in de volle zon. Een pet en flink wat zonnebrand zijn dus aanraders als je net zo zonne-allergisch bent als ik. En die zonnebrand moet je dan ook op je blote benen smeren, anders verbranden die net zo erg als mijn arme benen.

Soms loop je over fietspaden en moet je de hele tijd opzij springen voor fietsers. Maar er is ook een lang stuk wat speciaal voor wandelaars is en waar je dus ongehinderd door kan lopen. De meeste stukken zijn wel geasfalteerd, op sommige stukken loop je door het gras. Persoonlijk vind ik die afwisseling wel fijn. Het uitzicht veranderd gedurende de tocht niet heel veel – je hebt bijna de hele tijd zicht op de rivier.

Er was ook een kunstroute bezig op dit moment, de IJsselbiënnale en ik vond het Pan-beeld op de stuw bij Nijenbeek wel heel gaaf. Verderop in de route kwam ik ook nog een ander kunstwerk tegen, een soort tetris onder een viaduct, maar dat vond ik niet echt mooi. Als er geen bordje bij had gestaan, dan had ik niet eens gezien dat het om een kunstwerk ging.

Het volgende leuke object op de route was Kasteel Nijenbeek. Nou ja, de toren dan, de donjon. Helaas slechts beperkt open voor publiek, vanwege de zeldzame diersoorten die er nestelen. Maar ook leuk vanuit de verte.

Ik zat even op een bankje in de buurt van het kasteel en toen zag ik ineens een bekende vorm aan de overkant van het weiland. Was dat nou een fietspaddestoel? Je begrijpt dat ik dat nader moest gaan onderzoeken, dus de rust duurde niet zo lang. En jawel, het was inderdaad een ANWB-paddenstoel, dus die moest gewaymarkt worden. Later op de route kwam ik er nog een paar tegen.

Je mag ook kanoën op de IJssel, want ik kwam ook nog kano’s tegen. Dat lijkt me ook nog wel leuk, maar ja, ik zit altijd met een vervoersprobleem als het om kanoën gaat.

Qua caches was deze route niet veel soeps. Er zou een oude multi uit 2002 op de route liggen. Leuk, dacht ik. Het was een offset-multi, dus ik beantwoordde braaf de vraag en ging aan het reken. Bleek de cache bijna 1,5 kilometer terug op de route te liggen. Dat zou dan dus 3 kilometer worden en daar had ik toch even geen zin meer in, in deze extra afstand op een route die toch al 18 kilometer was. Jammer dan, van die oude multi-cache. Je kunt niet alles hebben. Uiteindelijk vond ik nog een cache in Deventer, vlakbij het station. De cache was op zich wel grappig verstopt, maar het paadje er naartoe was net een openbare vuilstortplaats. Waarom maken Nederlanders er toch zo’n troep van overal? Ik begrijp dat niet. We zouden een voorbeeld moeten nemen aan Scandinavische landen, waar dit nauwelijks voorkomt.

Ik was nog nooit echt in Deventer geweest (alleen doorheen gereden met de trein). Je ziet de stad al van verre liggen. Veel oude huizen, maar ook veel lelijke nieuwbouwflats, die de skyline een beetje verpesten. Ik heb nog heel even overwegen om de kerktoren te gaan beklimmen, maar mijn voeten protesteerden tegen de gedachte aan trapklimmen. Dus dat bewaar ik voor een andere keer. Ik wil eigenlijk ook nog een keer naar die beroemde boekenmarkt, maar dat is er ook nog nooit van gekomen. Ik liep de stad binnen over de IJsselbrug. Voor de officiële wandeling moest je eigenlijk gebruik maken van het pontje, iets verderop, maar ik zag vanaf de brug dat de mensen daar rijen dik stonden, dus ik geloofde het wel. Wel grappig was dat ik las dat deze brug is gebruikt voor de verfilming van A bridge to far, de oorlogsfilm. En dat ik twee dagen geleden over de originele brug bij Arnhem ben gefietst.

Goed, mijn voeten deden ondertussen zo’n zeer dat ik verder niet veel meer van Deventer heb gezien en de snelste weg naar het station koos, nog enkel onderbroken door die ene cache. Daarna haalde ik precies de trein naar Tilburg, dus ik hoefde niet te wachten. En ik lag ook nog een heel uur voor op mijn planning, dus was voor de verandering eens vroeg thuis. Jammer alleen dat de airco in de trein het niet deed, dus tegen de tijd dat we in Tilburg waren, was ik zowat weggesmolten. Gelukkig rijden er tussen Tilburg en Oisterwijk tegenwoordig Flirts (die nieuwe sprintertreinen), dus dat was nog wel een leuk ritje (duurt maar 7 minuten).

Foto’s bij deze blog zijn door mij zelf gemaakt. 

Dit bericht werd geplaatst in #geocaching, #treinleven, Day Zero Project, Wandelen en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op NS-wandeling IJsselvallei, dag 1 (4)

  1. Pingback: Day Zero Project: Done: Doel #66 | Maartjes Moving Castle

Geef een reactie

