Boekenplank: Wat las ik in juli 2017?

Vakantie! Dus tijd om heel de bibliotheek leeg te trekken en al die boeken te lezen die al een tijdje op mijn verlanglijstje stonden. In mijn geval zelfs twee bibliotheken, want ik leen zowel bij vestiging Tilburg, als bij Oisterwijk, allebei onderdeel van Bibliotheek Midden-Brabant.

In juli las ik dus 10 boeken.

De Glazen Troon, De Donkere Kroon en Erfgenaam van Vuur zijn respectievelijk de eerste drie delen van een kwartet, geschreven door Sarah J. Maas. Hoofdpersoon Celaena is een soort van vrouwelijke superheld, later blijkt waarom: ze is half-elfs. Ondanks dat het boek zich afspeelt in een Middeleeuws aandoende fantasywereld, heeft die wel heel veel moderne trekjes. Maas is nog jong en gebruikt ook veel populair taalgebruik. Haar boeken lezen snel weg, maar het is niet allemaal super geloofwaardig ofzo. Dat moderne met dat Middeleeuwse botst een beetje in mijn gedachten. En net als in haar andere trilogie wordt er hier vaak van liefdespartner gewisseld. Van de ene kant wel “grappig” als het eens een vrouw is die dat doet, meestal zijn het de mannen. Maar kom dan niet eerst met een heel everlasting love verhaallijn, want dan begint het behoorlijk ongeloofwaardig te worden. Ook wordt het verhaal steeds groter: het eerste boek is nog een boek waarin opdrachten overwonnen moet worden, net zoals in veel andere populaire young adult-boeken. Maar later komt de hele wereld erbij. Ook vind ik de verhaallijn over de heksen niet zo heel erg boeiend, akelige personages. Ik vind ze ook niet per se bij de rest van de wereld passen. Toch is het allemaal boeiend genoeg om de serie uit te lezen, ik ben nu dan ook bezig in deel 4.

De Stad van de Wilde Goden en Het Rijk van de Gouden Draak zijn de eerste twee delen van de Adelaar en Jaguar-trilogie van Isabel Allende, die ze meer schreef als Young Adult boeken, dan als volwassenenboeken. Het leest dan ook heel snel weg, de boeken zijn ook niet superdik. De boeken zijn crossover: ze spelen in onze wereld, maar het bovennatuurlijke is rijkelijk aanwezig. De verhalen zijn volgens mij gebaseerd op bestaande culturen, maar worden in de boeken gekoppeld aan niet echt-bestaande volken of landen. Vermoedelijk om niemand voor het hoofd te stoten. De jeugdige hoofdpersonen zijn sympathiek en ook de grootmoeder van Alex is wel leuk. Dus alles bij elkaar leest het zeker lekker weg en zal deel 3 binnenkort ook nog aan de beurt komen.

En dan de rest. De zoetheid van perziken – wat ik echt een vreselijke streekromannetjestitel vind – is het derde deel of het tweede vervolg op het populaire Chocolat van Joanne Harris. Ik heb Chocolat en Rode Schoenen ook gelezen, langer geleden en de film gezien. In dit derde deel keert Vianne met haar twee dochters terug naar het dorpje waar ze woonde in Chocolat. Dat betekend een ontmoeting met de oude en de nieuwe inwoners van het dorp. Die nieuwe inwoners zijn immigranten, dus het gaat zeker wel om een probleem of cultuurverschil van deze tijd. Er zitten best heftige verhaallijnen in dit boek, ik vond het dan ook best een interessant boek. Het heeft een einde wat niet per se open is, maar wat nog wel verschillende kanten op kan. Dus wie weet komt er ooit nog een vierde deel.

Het Vuur van de Draak van Anthony Ryan is het eerste deel van de Draconis Memoria-trilogie. Een dikke, pure fantasypil van 700 pagina’s. Ryan schrijft in een behoorlijk tempo door. En ik vond het geweldig! Van zijn vorige trilogie (Bloodsong) vond ik het eerste boek ook geweldig, maar deel twee en deel drie heel erg tegen vallen. Dus ik hoop van harte dat hij met deze nieuwe serie wel het niveau en de stijl van het eerste deel vast blijft houden. Het gaat natuurlijk over draken, vooral hun bloed. Interessante personages. Deel 2 is in het Engels al verschenen, maar het zal nog wel een jaar of langer duren voor het vertaald is. Ik ben heel erg benieuwd!

Dienaar van het Keizerrijk is het tweede deel van de Keizerrijk-trilogie, geschreven door Raymond E. Feist en Janny Wurtz. Ik heb deze serie al eens eerder gelezen, ruim 10 jaar geleden. In grote lijnen weet ik dus nog wel wat er gebeurde, maar niet alles meer. Van de ene kant is het leuk om het nog eens te lezen, van de andere kant ben ik nu minder onder de indruk van Feist dan destijds, omdat ik ondertussen ook heel veel andere (betere?) boeken heb gelezen. Ik vond deel 2 toen ook al het zwakste boek. Veel onnodige verspilling van levens en veel eindeloos politiek gekonkel in een Japans aandoend fantasy-land. Ben nu bezig in deel 3.

Vroeger gingen wij regelmatig op vakantie in Zeeland en de vakantie was voor mijn oudste broertje niet compleet zonder een bezoek aan het standbeeld van Michiel de Ruyter in Vlissingen. Michiel de Ruyter van Alex van Galen is het boek dat geschreven is naar aanleiding van de film. Die film heb ik ook gezien, in de bioscoop nog wel en voor Nederlandse begrippen vond ik het best een aardige film, ondanks dat ik de hele tijd aan de Jumbo-reclame moest denken, vanwege de acteur. Het boek volgt inderdaad het verhaal van de film, misschien dat er iets meer achtergrondinformatie wordt gegeven, met name in de gedachtengang van Michel de Ruyter. Volgens mij had hij in de film ook een dochter meer dan in het boek, maar dat is voor de verhaallijn verder niet zo relevant. De tijdslijn klopt zowel in het boek als in de film niet, wat de schrijver in zijn nawoord ook eerlijk toegeeft. De gebeurtenissen beslaan in het boek hoogstens enkele jaren, in werkelijkheid ging het over twintig jaar of meer. Evengoed is het wel een interessant stukje Nederlandse geschiedenis.

De overwinning van de Adelaar van Simon Scarrow, is het vervolg op het Adelaar-boek dat ik vorige maand las. De gebeurtenissen gaan gewoon weer verder, met dezelfde personages in de hoofdrol. Het leest lekker weg, geeft een inkijkje in de Romeinse geschiedenis en is zeer geschikt leesvoer voor in de trein. Ik weet niet of er nog meer delen vertaald zijn, maar dat ga ik nog wel even nazoeken.

De foto bij deze blog is van de boekenmuur in het Kinderboekenmuseum in Den Haag. De afbeeldingen van de kaften komen van Hebban.

Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

